• Merhaba Ziyaretçi.
    "Hoşgeldin sonbahar "
    konulu resim yarışması başladı. İlgili konuya BURADAN ulaşabilirsiniz. Sizi de beğendiğiniz 2 resmi oylamanız için bekliyoruz...

6. sınıf Türkçe dersi için zorlayıcı 50 yazılı sınav sorusu

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE
Bu sorular, öğrencilerin dil bilgisi, okuduğunu anlama, yazma becerileri ve kelime dağarcıklarını ölçmeyi amaçlamaktadır. İşte sorular
Dil Bilgisi

  1. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin türlerini (isim, sıfat, zamir, zarf, fiil) belirtiniz.
    • <u>Hızlı</u> koşarak geldi.
    • <u>O</u> kitabı okudum.
    • <u>Mavi</u> gökyüzü.
    • <u>Yavaşça</u> yürüdü.
    • <u>Okumak</u> güzeldir.
  2. Aşağıdaki cümlelerdeki boşlukları uygun eklerle tamamlayınız.
    • Kitap ___ (ben) aldım.
    • Okul ___ (onlar) gittiler.
    • Kalem ___ (sen) mi?
    • Elma ___ (ağaç) düştü.
    • Ev ___ (biz) çok yakın.
  3. Aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlarını yazınız.
    • Büyük
    • Hızlı
    • İyi
    • Açık
    • Uzun
  4. Aşağıdaki kelimelerin eş anlamlarını yazınız.
    • Yurt
    • Öğrenci
    • Misafir
    • Cümle
    • Sene
  5. Aşağıdaki cümlelerdeki altı çizili kelimelerin hangi kipte kullanıldığını yazınız.
    • Yarın sinemaya <u>gideceğiz</u>.
    • Dersine <u>çalışmalısın</u>.
    • Keşke daha çok <u>okusam</u>.
    • Kitabı <u>getir</u>.
    • Öğretmenimiz <u>anlatıyor</u>.
  6. Aşağıdaki cümlelerdeki yazım yanlışlarını düzelterek cümleleri yeniden yazınız.
    • Ankara'ya yarın gidicez.
    • Benim kalemim o'nunkinden daha güzel.
    • Türkiye'nin başkenti Ankaradır.
    • İki yüz elli lira borcum var.
    • Ahmet'le Ali oyun oynadılar.
  7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde soru anlamı zamirle sağlanmıştır?
    • Ne zaman geleceksin?
    • Nereye gittin?
    • Kitabı kim aldı?
    • Hangi kalemi istiyorsun?
  8. Aşağıdaki cümlelerde geçen pekiştirme sıfatlarını bulunuz.
    • Bembeyaz bir kar yağdı.
    • Masada yemyeşil bir elma duruyordu.
    • Adam koskoca bir ev almış.
    • Sıcacık çay çok iyi geldi.
  9. Aşağıdaki cümlelerden hangisi öznel bir yargı içermektedir?
    • Türkiye'nin en büyük şehri İstanbul'dur.
    • Bence bu film çok sıkıcıydı.
    • Güneş batıdan doğmaz.
    • Suyun kaynama noktası 100 derecedir.
  10. Aşağıdaki kelimelerden hangisi hem yapım hem de çekim eki almıştır?
    • Kitaplık
    • Gözlük
    • Okulda
    • Yüzücü
Okuduğunu Anlama

  1. Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.

    "Ormanın derinliklerinde, yaşlı bir ağacın kovuğunda yaşayan bir sincap vardı. Sincap, bütün gün yiyecek toplar ve yuvasına taşırdı. Bir gün, ormanda dolaşırken parlak bir şey buldu. Bu, altın bir anahtardı. Sincap, anahtarın ne işe yaradığını merak etti."
    • Sincap nerede yaşıyordu?
    • Sincap ne yapardı?
    • Sincap ormanda ne buldu?
    • Sincap anahtarın ne işe yaradığını biliyor muydu?
  2. Aşağıdaki şiiri okuyarak soruları cevaplayınız.

    "Deniz kenarında martılar,
    Uçuşur mavi gökyüzünde.
    Dalgalar vurur kıyıya,
    Huzur verir içimize."
    • Şiirde bahsedilen canlılar nelerdir?
    • Martılar nerede uçuşur?
    • Dalgalar nereye vurur?
    • Şiirin ana teması nedir?
  3. Bir hikaye kitabı okudunuz. Hikayenin ana karakterini, olay örgüsünü ve hikayenin size verdiği mesajı kısaca özetleyiniz.
  4. Aşağıdaki paragrafı okuyup ana fikrini yazınız.
    "Kitaplar, bilgiye ulaşmanın en önemli araçlarından biridir. Okuyarak yeni dünyalar keşfeder, farklı kültürler tanır ve kendimizi geliştiririz. Kitaplar, bizi hayata hazırlar ve düşünce dünyamızı zenginleştirir."
  5. Aşağıdaki metinden çıkarılabilecek en uygun başlığı yazınız.
    "Her sabah güneş doğar ve dünyayı aydınlatır. Bitkiler güneş sayesinde büyür ve hayvanlar da bu bitkilerle beslenirler. Güneş olmasaydı dünya yaşamı olmazdı."
Yazma Becerileri

  1. "En sevdiğin mevsim" konulu bir kompozisyon yazınız. (En az 10 cümle)
  2. "Gelecekteki hayallerim" konulu bir paragraf yazınız. (En az 8 cümle)
  3. "Bir günlüğüne görünmez olsaydım ne yapardım?" konulu bir hikaye yazınız. (En az 15 cümle)
  4. "Okulunuzda yapılması gereken değişiklikler" konulu bir dilekçe yazınız.
  5. "Arkadaşlığın önemi" konulu bir metin yazınız. (En az 10 cümle)
Kelime Bilgisi ve Anlam

  1. Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını yazınız.
    • İstiklal
    • Medeniyet
    • Hürriyet
    • Mücadele
    • Teknoloji
  2. Aşağıdaki kelimeleri birer cümlede kullanınız.
    • Merak
    • Hayal
    • Başarı
    • Umut
    • Sevgi
  3. Aşağıdaki kelimelerden hangisi diğerlerinden farklı bir anlama sahiptir?
    • Yol
    • Patika
    • Ulak
    • İz
  4. Aşağıdaki atasözlerinin anlamlarını yazınız.
    • Damlaya damlaya göl olur.
    • Sakla samanı gelir zamanı.
    • Ağaç yaşken eğilir.
    • Gülme komşuna gelir başına.
    • Bir elin nesi var, iki elin sesi var.
  5. Aşağıdaki deyimleri birer cümlede kullanınız.
    • Gözü gibi bakmak
    • Etekleri zil çalmak
    • Ağzı kulaklarına varmak
    • Yüreği ağzına gelmek
    • Kulağına küpe olmak
Karma Sorular

  1. Bir gezi planı hazırlayınız (Gideceğiniz yer, ulaşım, konaklama, görülecek yerler vb.)
  2. Hayvan sevgisi ile ilgili bir sunum hazırlayınız.
  3. Kendi yazdığınız bir şiiri veya hikayeyi sununuz.
  4. "İnternetin faydaları ve zararları" konulu bir münazara metni hazırlayınız.
  5. Bir röportaj metni hazırlayınız (Seçeceğiniz bir kişi ile yapacağınız hayali bir röportaj)
  6. Aşağıdaki cümleleri anlamlı ve kurallı bir cümle haline getirin.
    • okuluna gidiyor hergün o.
    • kitap okumayı çok seviyorum ben.
    • yağmur yağıyor dışarıda.
  7. Aşağıdaki cümlelerden hangisi bir öneri içermektedir?
    • Bence sen de biraz dinlenmelisin.
    • Yarın hava güneşli olacak.
    • Ders çalışmayı seviyorum.
  8. Aşağıdaki kelimelerden hangisi diğerlerinden farklı bir köke sahiptir?
    • Balıkçı
    • Gözlükçü
    • Kitaplık
    • Simitçi
  9. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerden hangisi çoğul anlamdadır?
  • Ağaçlar çiçek açtı.
  • Okul çok kalabalıktı.
  • Arkadaşım çok iyi biridir.
  1. "Dostluk" kelimesiyle ilgili bir akrostiş şiir yazınız.
  2. Aşağıdaki cümlede geçen kelimeleri anlamlı bir bütün oluşturacak şekilde yeniden sıralayın.
  • "Güneş, deniz, parlıyordu, üzerinde"
  1. Aşağıdaki cümlelerdeki boşlukları uygun noktalama işaretleriyle tamamlayınız.
  • Ne kadar güzel bir gün __
  • Kitap kalem __ defter aldım.
  • Bunu sen mi yaptın __
  1. Aşağıdaki kelimelerin hangisinde ünlü düşmesi yaşanmıştır?
    * Bilezik
    * Kayık
    * Boyun
    * Omuz
  2. Aşağıdaki cümlelerden hangisi bir neden-sonuç ilişkisi içermektedir?
    • Çok yorulduğu için erkenden uyudu.
    • Yarın pikniğe gideceğiz.
    • Kitabını masaya bıraktı.
  3. Aşağıdaki cümlelerdeki altı çizili kelimelerin hangisinde 'de' bağlaç olarak kullanılmıştır?
  • Evde unutmuş olabilirim.
  • O da bizimle gelecek.
  • Kitabı da almayı unutma.
Daha Zorlayıcı Sorular

  1. Bir toplum sorunu belirleyerek bu sorunun çözümüne yönelik bir proje önerisi hazırlayınız. (Detaylı anlatım)
  2. Okuduğunuz bir romanı eleştirel bir bakış açısıyla değerlendiriniz (Karakterler, olay örgüsü, yazarın dili vb.)
  3. Farklı türlerde (şiir, öykü, deneme) yazılmış metinleri karşılaştırınız.
  4. Edebiyatımızdan önemli bir şair veya yazarın hayatını ve eserlerini araştırarak sununuz.
  5. İkna edici bir mektup yazınız (Bir konuyu destekleyerek veya karşı çıkarak).
  6. "Küresel ısınmanın etkileri" konulu bir araştırma raporu hazırlayınız.
  7. Tiyatro metni yazmaya çalışınız (Kısa bir sahne).
  8. Bir tartışma metni yazınız (Bir konu üzerine farklı bakış açılarını sunarak).
  9. "Geri dönüşümün önemi" konulu bir afiş hazırlayınız ve bu afişle ilgili kısa bir metin yazınız.
  10. "Kendinizi bir kahraman olarak hayal edin ve bir macera yaşayın" konulu bir yaratıcı yazma çalışması yapınız.
 
6. sınıf Türkçe dersi için hazırladığım zorlayıcı 50 yazılı sınav sorusunun cevaplarını

Dil Bilgisi

    • Hızlı: Zarf
    • O: Zamir
    • Mavi: Sıfat
    • Yavaşça: Zarf
    • Okumak: Fiil (İsim-fiil)
    • Kitabı benim aldım.
    • Okula onlar gittiler.
    • Kalem senin mi?
    • Elma ağaçtan düştü.
    • Ev bize çok yakın.
    • Büyük: Küçük
    • Hızlı: Yavaş
    • İyi: Kötü
    • Açık: Kapalı
    • Uzun: Kısa
    • Yurt: Vatan
    • Öğrenci: Talebe
    • Misafir: Konuk
    • Cümle: Tümce
    • Sene: Yıl
    • gideceğiz: Gelecek zaman kipi
    • çalışmalısın: Gereklilik kipi
    • okusam: İstek kipi
    • getir: Emir kipi
    • anlatıyor: Şimdiki zaman kipi
    • Ankara'ya yarın gideceğiz.
    • Benim kalemim onunkinden daha güzel.
    • Türkiye'nin başkenti Ankara'dır.
    • İki yüz elli lira borcum var.
    • Ahmet ile Ali oyun oynadılar.
  1. Kitabı kim aldı? (Soru anlamı "kim" zamiriyle sağlanmıştır.)
    • Bembeyaz bir kar yağdı.
    • Masada yemyeşil bir elma duruyordu.
    • Adam koskoca bir ev almış.
    • Sıcacık çay çok iyi geldi.
  2. Bence bu film çok sıkıcıydı. (Öznel bir yargı içerir.)
  3. Yüzücü (Yüz-mek fiil kökü, -ücü yapım eki, -i çekim eki almıştır.)
Okuduğunu Anlama

    • Sincap, yaşlı bir ağacın kovuğunda yaşıyordu.
      * Sincap, bütün gün yiyecek toplar ve yuvasına taşırdı.
      * Sincap, altın bir anahtar buldu.
      * Sincap, anahtarın ne işe yaradığını bilmiyordu.
    • Şiirde bahsedilen canlılar martılardır.
      * Martılar mavi gökyüzünde uçuşur.
      * Dalgalar kıyıya vurur.
      * Şiirin ana teması deniz kenarı ve huzurdur.
  1. (Öğrencinin okuduğu hikayeye göre değişir. Ana karakter, olay örgüsü ve mesaj özetlenmelidir.)
  2. Kitapların bilgi edinmedeki önemi ve kişisel gelişimdeki katkısı.
  3. Güneşin Önemi
Yazma Becerileri

16-20. (Öğrencinin kendi yazacağı özgün kompozisyon, paragraf, hikaye, dilekçe ve metinler beklenir. Verilen konulara uygun ve dilbilgisi kurallarına uygun yazmalar önemlidir.)

Kelime Bilgisi ve Anlam

    • İstiklal: Bağımsızlık
    • Medeniyet: Uygarlık
    • Hürriyet: Özgürlük
    • Mücadele: Savaşım, Çaba
    • Teknoloji: Uygulayım
  1. (Öğrencinin cümlede kullanımı beklenir. Örnekler:)
    * Merak: Yeni şeyler öğrenmeye meraklıyım.
    * Hayal: Gelecekle ilgili güzel hayallerim var.
    * Başarı: Çok çalışarak başarıya ulaşabilirsin.
    * Umut: Her zaman umutlu olmalıyız.
    * Sevgi: İnsanlar arasında sevgi çok önemlidir.
  2. Ulak (Diğerleri yol, patika, iz anlamlarına gelirken ulak haber getiren kişidir.)
    • Damlaya damlaya göl olur: Küçük şeylerin birikimiyle büyük işler yapılabilir.
      * Sakla samanı gelir zamanı: Değersiz görünen şeyler ileride işe yarayabilir.
      * Ağaç yaşken eğilir: Çocuklar küçük yaşta daha kolay eğitilebilir.
      * Gülme komşuna gelir başına: Başkalarına kötü davranmak bir gün bizim de başımıza gelebilir.
      * Bir elin nesi var, iki elin sesi var: İşler birlikte yapıldığında daha başarılı sonuçlar elde edilir.
  3. (Öğrencinin cümle içinde kullanımı beklenir. Örnekler:)
    * Gözü gibi bakmak: Dedem arabasına gözü gibi bakıyordu.
    * Etekleri zil çalmak: Sınavı kazanınca etekleri zil çaldı.
    * Ağzı kulaklarına varmak: Hediyeyi görünce ağzı kulaklarına vardı.
    * Yüreği ağzına gelmek: Aniden karşımda bir köpek görünce yüreğim ağzıma geldi.
    * Kulağına küpe olmak: Öğretmenimin sözleri bana kulağıma küpe oldu.
Karma Sorular

26-30. (Öğrencinin kendi yaratıcılığını kullanarak plan yapması, sunum hazırlaması, metinler yazması beklenir. Sunum ve metinler verilen konulara uygun ve dilbilgisi kurallarına uygun olmalıdır.)

    • O, her gün okuluna gidiyor.
      * Ben kitap okumayı çok seviyorum.
      * Dışarıda yağmur yağıyor.
  1. Bence sen de biraz dinlenmelisin. (Bir öneri içermektedir.)
  2. Kitaplık (Diğerleri -cı, -çi ekleri ile meslek isimleri oluştururken kitaplık bir nesne adıdır.)
  3. Ağaçlar çiçek açtı. (Çoğul eki almıştır.)
  4. (Öğrencinin "Dostluk" kelimesiyle ilgili akrostiş yazması beklenir.)
  5. Güneş, deniz üzerinde parlıyordu.
    • Ne kadar güzel bir gün!
    • Kitap, kalem, defter aldım.
    • Bunu sen mi yaptın?
  6. Boyun (Boy-un kelimesinde ünlü düşmesi yaşanmıştır.)
  7. Çok yorulduğu için erkenden uyudu. (Neden: Çok yorulmak, Sonuç: Erken uyumak)
  8. O da bizimle gelecek. ( 'da' bağlaç olarak kullanılmıştır.)
Daha Zorlayıcı Sorular

41-50. (Öğrencinin detaylı araştırma yapması, eleştirel düşünmesi, yaratıcı yazması ve bilgi birikimini kullanarak projeler ve metinler oluşturması beklenir. Bu sorular öğrencinin üst düzey düşünme becerilerini ve yaratıcılığını ölçmeyi amaçlar.)

Önemli Not:

  • Yazma becerileri sorularında öğrencilerin dil bilgisi kurallarına, imla kurallarına ve anlatım becerilerine dikkat etmeleri gerekmektedir.
  • Okuduğunu anlama sorularında öğrencinin metni doğru anlaması ve sorulara metne uygun cevaplar vermesi gerekmektedir.
  • Karma sorular ve daha zorlayıcı sorular öğrencinin bilgi birikimini, düşünme becerisini ve yaratıcılığını ölçmeyi amaçlar.
 
Geri
Top