İngilizce Performance Marketin olarak da anılan affiliate marketing, Türkçemizde genel olarak gelir ortaklığı ya da ürün satış ortaklığı şeklinde isimlendirilir. İnternet teknolojilerinin son kullanıcıya ulaşma konusunda firma sahiplerine büyük bir imkan sunmasının ardından ABD merkezli olarak gelişen ve kısa süre içinde dünyaya yayılan bu affiliate marketing sistemi, internette yapılan reklamlara çok çeşitli yollarla aracılık etme ve yapılan ürün satışlarına yapılan katkı oranında komisyon kazanmaktır. Bu reklam veren firmanın tanıtımını sosyal medya araçlarını kullanarak yapmayı içerdiği gibi, doğrudan bir site sahibi olarak banner reklamlarla tanıtım yapmayı da kapsamaktadır. Affiliate marketing sisteminin mantığı, reklam veren kişinin tek başına ulaşamayacağı kadar geniş bir kitleye ulaşmak için internet araçlarını etkin bir şekilde kullanan kişiler ile karını bölüşmesidir.
Reklam veren kişi yani firma sahibi affiliate marketing sayesinde herhangi bir risk almadan ve yatırım yapmadan, mal ya da belirli bir hizmetin tanıtımını binlerce farklı kişiye yaptırabilir. Bu kişilerin yaptığı reklam kampanyasının başarısız olması halinde aracılık durumu söz konusu olmadığından reklam veren de boşu boşuna bir harcama yapmış olmayacaktır. Zira affiliate marketing sisteminde aracı kişi yani affialiate, reklam veren kişiden özel bir link alır ve kullandığı banner reklam ya da sosyal medya mesajlarında bu kendisine tanımlanan linki kullanılır. Bu şekilde reklam veren kişi yaptığı satışlarda hangi aracının ne kadar komisyonu olduğunu görebilir. Şayet ilgili aracı tüm link paylaşımlarına rağmen herhangi bir müşterinin ürün almasını sağlayamamışsa, reklam veren de bu aracıya herhangi bir para ödemez.
Bu bakış açısı ile affiliate marketing sistemine bakıldığında, reklam veren kişi büyük bir avantaja sahip olmakta ve satış yapılmaması halinde reklam ya da tanıtım için herhangi bir ücret ödemek zorunda kalmamaktadır. Şüphesiz bu durum aracı yani affiliate olan kişi için oldukça büyük bir dezavantaj olsa da, aracılık yapılarak satılan ürünlerde yüksek kar marjının söz konusu olması da söz konusudur. Bu tarz yüksek kar marjlı ürünlerde aracı binlerce reklam sonucunda yalnızca birkaç son kullanıcının linki aracılığı ile ürün ya da hizmet satın almasını sağlasa dahi amacına ulaşabilmektedir. Ancak bazı ürünlerde de çok fazla kullanıcı reklam yaptığından veya ilgili ürün ucuz olduğu için kar marjı da düşük olduğundan, birkaç tane müşterinin ürünü almasına aracılık yapmak yeterli olmamaktadır.
Affiliate marketing sisteminde; satış başına ödeme, yeni üye kaydı için ödeme gibi farklı kazanç modelleri bulunmaktadır. Affiliate marketing nedir sorusunu sorarak bu işe başlayan ve günümüzde bu işi ileri seviyede yapan kişiler gerek web siteleri gerekse de sosyal medya aracılığı ile oldukça geniş bir tüketici kesimine ulaşabilmektedir. Şüphesiz bu kadar geniş bir müşteri kitlesine doğrudan ulaşmak demek, ciddi bir kazanç elde etmek demektir
Reklam veren kişi yani firma sahibi affiliate marketing sayesinde herhangi bir risk almadan ve yatırım yapmadan, mal ya da belirli bir hizmetin tanıtımını binlerce farklı kişiye yaptırabilir. Bu kişilerin yaptığı reklam kampanyasının başarısız olması halinde aracılık durumu söz konusu olmadığından reklam veren de boşu boşuna bir harcama yapmış olmayacaktır. Zira affiliate marketing sisteminde aracı kişi yani affialiate, reklam veren kişiden özel bir link alır ve kullandığı banner reklam ya da sosyal medya mesajlarında bu kendisine tanımlanan linki kullanılır. Bu şekilde reklam veren kişi yaptığı satışlarda hangi aracının ne kadar komisyonu olduğunu görebilir. Şayet ilgili aracı tüm link paylaşımlarına rağmen herhangi bir müşterinin ürün almasını sağlayamamışsa, reklam veren de bu aracıya herhangi bir para ödemez.
Bu bakış açısı ile affiliate marketing sistemine bakıldığında, reklam veren kişi büyük bir avantaja sahip olmakta ve satış yapılmaması halinde reklam ya da tanıtım için herhangi bir ücret ödemek zorunda kalmamaktadır. Şüphesiz bu durum aracı yani affiliate olan kişi için oldukça büyük bir dezavantaj olsa da, aracılık yapılarak satılan ürünlerde yüksek kar marjının söz konusu olması da söz konusudur. Bu tarz yüksek kar marjlı ürünlerde aracı binlerce reklam sonucunda yalnızca birkaç son kullanıcının linki aracılığı ile ürün ya da hizmet satın almasını sağlasa dahi amacına ulaşabilmektedir. Ancak bazı ürünlerde de çok fazla kullanıcı reklam yaptığından veya ilgili ürün ucuz olduğu için kar marjı da düşük olduğundan, birkaç tane müşterinin ürünü almasına aracılık yapmak yeterli olmamaktadır.
Affiliate marketing sisteminde; satış başına ödeme, yeni üye kaydı için ödeme gibi farklı kazanç modelleri bulunmaktadır. Affiliate marketing nedir sorusunu sorarak bu işe başlayan ve günümüzde bu işi ileri seviyede yapan kişiler gerek web siteleri gerekse de sosyal medya aracılığı ile oldukça geniş bir tüketici kesimine ulaşabilmektedir. Şüphesiz bu kadar geniş bir müşteri kitlesine doğrudan ulaşmak demek, ciddi bir kazanç elde etmek demektir