Konuya cevap yaz

Rayleigh denklemi  bir cisme etkiyen aerodinamik kuvvet ve momentin, cismin büyüklüğü,  havaya nazaran hızı ve havanın yoğunluğu gibi boyutlu büyüklüklere bağlı  olduğu gibi geometrik şekli ve pürüzlülüğüne, havaya nazaran hareket  doğrultusuna ve Reynolds ve Mach sayısı gibi boyutsuz büyüklüklere bağlı  olduğunu, buna karşılık aerodinamik katsayıların belirtilen boyutlu  büyüklüklerden bağımsız olduğunu göstermektedir.


Katsayılar sadece geometrik şekil ve doğrultu ile Re ve M sayılarına bağlıdır.

Bu durumda,  herhangi iki cismin büyüklükleri, havaya nazaran hızları ve içinde  bulundukları havanın yoğunlukları farklı olsa dahi, bunlara etkiyecek  aerodinamik kuvvet ve moment farklı olmakla birlikte, aerodinamik  katsayıların aynı olması imkanı bulunmaktadır. Katsayıların aynı  olmasının, aşağıdaki bağıntıların sağ taraflarında yer alan  parametrelerin aynı olmasını gerektirdiği açıkça görülmektedir.


İki cisme etkiyen  aerodinamik katsayıların aynı olması için fiziksel olarak iki cisim  etrafındaki akımın Şekil’deki gösterildiği gibi benzer olması gerektiği  söylenebilir.


Akımların benzer  olmasının ilk şartı cisimlerin geometrik şekillerinin birbirine  benzemesidir. Bu benzerliğe her iki cisim yüzeyi üzerindeki  pürüzlülüklerin de dahil edilmesi gereklidir. Ayrıca cisimlerin havaya  nazaran hareket doğrultuları da aynı olmalıdır. Bütün bu şartların  sağlanması "geometrik benzerlik" olarak adlandırılır. Ancak geometrik  benzerlik, akımların benzerliği için yeterli değildir. Bunun yanında her  iki akıma ait Reynolds sayıları ve Mach sayıları da aynı olmalıdır.  Geometrik benzerlikle birlikte bu şartların gerçekleşmesi ise "dinamik  benzerlik" olarak adlandırılır. Dinamik benzerlik rüzgar tünellerindeki  deneysel çalışmaların esasını teşkil eder. Şöyle ki; hiçbir zaman bir  uçak olduğu gibi bir rüzgar tüneline sokularak uçuş hızındaki bir akım  içerisinde deneye tabi tutulamaz. Henüz geliştirme (dizayn) aşamasında  olan bir uçak uçurularak atmosfer içerisinde deneye tabi tutulamaz.  Bunlar yerine uçakların küçük ölçekteki benzeri modelleri rüzgar  tünellerine konularak Reynolds ve Mach sayıları uçuş şartlarındakine  yakın olacak şekilde deneye tabi tutulur. Deneylerden elde edilen  sonuçlar uçuş şartlarındaki değerlere dönüştürülür.


Ülkemizin kuzeyindeki deniz hangisidir?
Geri
Top