sovalye
Aktif
Lütfi Ömer AKAD
Sinema yönetmeni.
1916 yılında İstanbul'da doğdu.
Fransız Sainte Jeanne d'Arc Okulu, Galatasaray Lisesi, İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret Okulu Maliye Bölümü'nü bitirdi.
Tiyatro ve sinema yazıları yazdı.
1948 yılında 'Vurun Kahpeye' ile başladığı yönetmenliğini polisiye filmlerle sürdürerek sinema dilini geliştirdi. Belgeseller çekti, senaryo yazarlığı yaptı.
Muhsin Ertuğrul sonrası, 'Sinemacılar Dönemi' olarak adlandırılan yıllara ilk önemli yönetmen olarak damgasını vurdu. Ayhan Işık'ın başrolü oynadığı ve Türk Sinemasının klasiklerinden olan 'Kanun Namına' filmiyle büyük bir ün yaptı.
1955'de Yaşar Kemal ile yaptığı işbirliği sonucu kırsal kesimlere yöneldi. 'Beyaz Mendil' filmiyle ikinci önemli filmini çekti.
1960' lı yıllarda 'Ulusal Sinema', 'Halk Sineması' gibi tartışmalar, Yılmaz Güney ile yaptığı çalışma sonucu ortaya çıkan 'Hudutların Kanunu' , Akad Sineması'nın yeni döneminin başlangıcı oldu.
Gelin (1973), Düğün (1974), Diyet (1975) üçlemesi de Akad'ın önemli yapıtları arasındadır. 'Gelin'de Yozgat'tan İstanbul'a göçen bir ailenin büyük şehirde ezilmesini, 'Düğün'de Şanlıurfa'dan gelen bir ailenin yine şehirle mücadelesini ve dağılmasını, 'Diyet'te ise emekçilerin dramını anlattı.
1975'ten itibaren İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Sinema/TV Enstitüsü'nde Öğretim Görevlisi olarak çalışmaya başladı. 1997 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Senatosu kararı ile "Onursal Profesörlük" ünvanı verilen Lütfi Ö.Akad, yurtiçinde ve dışında pek çok ödülün sahibi oldu.
Daha sonra TRT adına 1970 yılının ortalarından itibaren; Ömer Seyfettin'in 'Ferman' , 'Pembe İncili Kaftan' , 'Diyet ve Topuz' adlı öykülerini filmleştirdi. Yine TRT adına, Faruk Erem'in 'Bir Ceza Avukatının Anıları' adlı eserinden kısa TV filmleri çekti. Televizyondaki son çalışması ise 1990 yılında yaptığı 'Dört Mevsim İstanbul' adlı dramatik belgesel oldu.
Kamerasını oynatmayı pek sevmeyen, mizanseni hareket eden nesneler doğrultusunda çerçevenin içinde yapan,senaryo tekniğine olan hakimiyeti öne çıkan ve mizansenlerdeki başarısıyla, her zaman belli bir seviyeyi tutturan Akad'ın sinemasının dili ve özellikleri hemen tüm filmlerinde hissedilir.
Türk sinemasında tiyatro geleneğinden sinemacılar dönemine geçişi başlatan Akad, film yönettiği yıllarda da tiyatro ya da başka sahne sanatları ile ilgilenmiş, bu alanlarda da üretmiş ama bunları sinemadan ayırmayı, ve sinemanın kendine has tekniğini korumayı başarmıştır.
"...Sabit bir toplumsal ideolojisi olmayan Akad'ın sinema dili hiç kimse tarafından yadsınmayacak denli duru/saf, gösterişten ve yapaylıktan tümüyle soyutlanmış bir dildir. Düz bir anlatım tüm filmlerine egemendir. Tüm filmografisinde alegorik anlatım, geri dönüşler, teması ortak olan koşut kurgular, ya da buna benzer ortalama seyircinin algılamakta güçlük çekeceği hiç bir anlatım üslubu gözükmez. Onun kamerası tıpkı fotoğraf makinesi gibi gerçeği olabildiğince tespite yöneliktir. O belki de sinemamızın kendine özgü dilini oluşturmuş, örnek olmuş, ve bundan sonra da olacak tek ustasıdır..."
- Ödüllerinden:
1953 1. Türk Film Festivali ‘Türk Film Dostları Derneği’ "Kanun Namına" En İyi Film, En İyi Yönetmen
1955 3. Türk Film Festivali "Bulgar Sadık" En İyi Film, En İyi Yönetmen
1965 34. İzmir Enternasyonal Fuarı 1. Film Şenliği "Üç Tekerlekli Bisiklet" En İyi Film
1967 4. Antalya Film Festivali "Hudutların Kanunu" En İyi 2. Dram Filmi
1968 5. Antalya Film Festivali "Vesikalı Yarim" En İyi 2. Film
1973 5. Altın Koza Adana Film Festivali "Gelin" En İyi Film
1974 11. Antalya Film Festivali "Düğün" En İyi Film, En İyi Yönetmen
1983 20. Antalya Film Festivali Bütün çalışmaları için Onur Ödülü
1987 Sinema sanatına yaptığı katkılardan dolayı “Altın Lale” Ödülü
1994 31.Antalya Film Festivali, Film Yönetmenleri Onur Ödülü
- Filmografisinden:
Vurun Kahpeye 1948
Lüküs Hayat 1950
Arzu ile Kamber 1951
Kanun Namına 1952
Katil 1953
Vahşi Bir Kız Sevdim 1954
Meçhul Kadın 1955
Meyhanecinin Kızı 1957
Zümrüt 1958
Yalnızlar Rıhtımı 1959
Dişi Kurt 1960
Sessiz Harp 1961
Üç Tekerlekli Bisiklet 1962
Hudutların Kanunu 1966
Kızılırmak Karakoyun 1967
Vesikalı Yarim 1968
Vahşi Çiçek 1971
Yaralı Kurt 1972
Gelin 1973
Düğün 1974
Diyet 1975
(güven ankara tarafından sinematurk.com, Burçak Evren/Altyazı Dergisi, Yalçın Özgül/turksinemasi.com kaynakları kullanılarak hazırlanmıştır.)
Not: Yönetmenin 'Kanun Namına' adlı filmini, 'Benim Klasiklerim' başlığında bulabilirsiniz.
Sinema yönetmeni.
1916 yılında İstanbul'da doğdu.
Fransız Sainte Jeanne d'Arc Okulu, Galatasaray Lisesi, İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret Okulu Maliye Bölümü'nü bitirdi.
Tiyatro ve sinema yazıları yazdı.
1948 yılında 'Vurun Kahpeye' ile başladığı yönetmenliğini polisiye filmlerle sürdürerek sinema dilini geliştirdi. Belgeseller çekti, senaryo yazarlığı yaptı.
Muhsin Ertuğrul sonrası, 'Sinemacılar Dönemi' olarak adlandırılan yıllara ilk önemli yönetmen olarak damgasını vurdu. Ayhan Işık'ın başrolü oynadığı ve Türk Sinemasının klasiklerinden olan 'Kanun Namına' filmiyle büyük bir ün yaptı.
1955'de Yaşar Kemal ile yaptığı işbirliği sonucu kırsal kesimlere yöneldi. 'Beyaz Mendil' filmiyle ikinci önemli filmini çekti.
1960' lı yıllarda 'Ulusal Sinema', 'Halk Sineması' gibi tartışmalar, Yılmaz Güney ile yaptığı çalışma sonucu ortaya çıkan 'Hudutların Kanunu' , Akad Sineması'nın yeni döneminin başlangıcı oldu.
Gelin (1973), Düğün (1974), Diyet (1975) üçlemesi de Akad'ın önemli yapıtları arasındadır. 'Gelin'de Yozgat'tan İstanbul'a göçen bir ailenin büyük şehirde ezilmesini, 'Düğün'de Şanlıurfa'dan gelen bir ailenin yine şehirle mücadelesini ve dağılmasını, 'Diyet'te ise emekçilerin dramını anlattı.
1975'ten itibaren İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Sinema/TV Enstitüsü'nde Öğretim Görevlisi olarak çalışmaya başladı. 1997 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Senatosu kararı ile "Onursal Profesörlük" ünvanı verilen Lütfi Ö.Akad, yurtiçinde ve dışında pek çok ödülün sahibi oldu.
Daha sonra TRT adına 1970 yılının ortalarından itibaren; Ömer Seyfettin'in 'Ferman' , 'Pembe İncili Kaftan' , 'Diyet ve Topuz' adlı öykülerini filmleştirdi. Yine TRT adına, Faruk Erem'in 'Bir Ceza Avukatının Anıları' adlı eserinden kısa TV filmleri çekti. Televizyondaki son çalışması ise 1990 yılında yaptığı 'Dört Mevsim İstanbul' adlı dramatik belgesel oldu.
Kamerasını oynatmayı pek sevmeyen, mizanseni hareket eden nesneler doğrultusunda çerçevenin içinde yapan,senaryo tekniğine olan hakimiyeti öne çıkan ve mizansenlerdeki başarısıyla, her zaman belli bir seviyeyi tutturan Akad'ın sinemasının dili ve özellikleri hemen tüm filmlerinde hissedilir.
Türk sinemasında tiyatro geleneğinden sinemacılar dönemine geçişi başlatan Akad, film yönettiği yıllarda da tiyatro ya da başka sahne sanatları ile ilgilenmiş, bu alanlarda da üretmiş ama bunları sinemadan ayırmayı, ve sinemanın kendine has tekniğini korumayı başarmıştır.
"...Sabit bir toplumsal ideolojisi olmayan Akad'ın sinema dili hiç kimse tarafından yadsınmayacak denli duru/saf, gösterişten ve yapaylıktan tümüyle soyutlanmış bir dildir. Düz bir anlatım tüm filmlerine egemendir. Tüm filmografisinde alegorik anlatım, geri dönüşler, teması ortak olan koşut kurgular, ya da buna benzer ortalama seyircinin algılamakta güçlük çekeceği hiç bir anlatım üslubu gözükmez. Onun kamerası tıpkı fotoğraf makinesi gibi gerçeği olabildiğince tespite yöneliktir. O belki de sinemamızın kendine özgü dilini oluşturmuş, örnek olmuş, ve bundan sonra da olacak tek ustasıdır..."
- Ödüllerinden:
1953 1. Türk Film Festivali ‘Türk Film Dostları Derneği’ "Kanun Namına" En İyi Film, En İyi Yönetmen
1955 3. Türk Film Festivali "Bulgar Sadık" En İyi Film, En İyi Yönetmen
1965 34. İzmir Enternasyonal Fuarı 1. Film Şenliği "Üç Tekerlekli Bisiklet" En İyi Film
1967 4. Antalya Film Festivali "Hudutların Kanunu" En İyi 2. Dram Filmi
1968 5. Antalya Film Festivali "Vesikalı Yarim" En İyi 2. Film
1973 5. Altın Koza Adana Film Festivali "Gelin" En İyi Film
1974 11. Antalya Film Festivali "Düğün" En İyi Film, En İyi Yönetmen
1983 20. Antalya Film Festivali Bütün çalışmaları için Onur Ödülü
1987 Sinema sanatına yaptığı katkılardan dolayı “Altın Lale” Ödülü
1994 31.Antalya Film Festivali, Film Yönetmenleri Onur Ödülü
- Filmografisinden:
Vurun Kahpeye 1948
Lüküs Hayat 1950
Arzu ile Kamber 1951
Kanun Namına 1952
Katil 1953
Vahşi Bir Kız Sevdim 1954
Meçhul Kadın 1955
Meyhanecinin Kızı 1957
Zümrüt 1958
Yalnızlar Rıhtımı 1959
Dişi Kurt 1960
Sessiz Harp 1961
Üç Tekerlekli Bisiklet 1962
Hudutların Kanunu 1966
Kızılırmak Karakoyun 1967
Vesikalı Yarim 1968
Vahşi Çiçek 1971
Yaralı Kurt 1972
Gelin 1973
Düğün 1974
Diyet 1975
(güven ankara tarafından sinematurk.com, Burçak Evren/Altyazı Dergisi, Yalçın Özgül/turksinemasi.com kaynakları kullanılarak hazırlanmıştır.)
Not: Yönetmenin 'Kanun Namına' adlı filmini, 'Benim Klasiklerim' başlığında bulabilirsiniz.