Bursa'da toplu iş sözleşmesinin yenilenmesini ve ücretlerinin iyileştirilmesini talep eden Oyak Renault işçileri dün geceyarısından itibaren üretimi durdurdu.
Organize Sanayi Bölgesi'ndeki 5 binden fazla işçinin çalıştığı otomobil fabrikasında dün gece 00.00-08.00 vardiyasında görevli yaklaşık binbeşyüz işçi, tesise girmeyerek girişte toplandı.
16.00-24.00 vardiyasında çalışan işçiler de mesailerinin dolmasına rağmen fabrikadan çıkmadılar.
İşçiler çıkmadığı için mesaiye başlayacak sabah 08.00 vardiyası da çalışmaya başlayamadı.
Halen fabrika bahçesinde ve içinde işçiler üç vardiya halinde eylemlerini sürdürüyor.
İşçiler; Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) ile Türk Metal arasında imzalanan toplu iş sözleşmesinden memnun olmadıklarını ve daha yüksek ücret istediklerini söylüyor.
Renault işçileri özellikle Türk Metal'in, bir yan üretim fabrikasının çalışanlarına %60 zam sağlayan bir anlaşma yapmış olmasına karşın kendilerine bu fırsatı sağlamamasına öfkeli.
'Toplu sözleşme yenilenemez'
İşvereni temsil eden Metal Sanayicileri Sendikası MESS ise dün yaptığı bir açıklamada, imzalanan grup sözleşmelerinde ilave hak verilmesinin yasal olarak mümkün olmadığını bildirdi.
MESS açıklamasında "Bu nedenle farklı bir beklenti içinde olunmaması, provokasyonlara kapılarak işyerlerindeki çalışma düzeninin bozulmasına neden olacak yasadışı davranışlardan kaçınılması gerekmektedir" dedi.
Bursa'daki Tofaş otomobil fabrikasında da bir süredir aynı nedenlerle gerilim var.
Burada da işçiler bir süredir saat 16 vardiyası çıkışında fabrika önünde toplanarak Türk Metal Sendikası'nı protesto ediyordu.
Her iki fabrikada da son haftalarda çok sayıda işçi Türk Metal sendikasından istifa etti.
Bu istifaların gerginliğe yol açtığı, hatta 5 Mayıs tarihinde Bursa Organize Sanayi içindeki parkta buluşan metal işçilerine bir grubun saldırdığı haberleri basında yer aldı.
'Yıllardır süren ezilmişlik'
Renault işçileri bu günlerde işverenden yanıt bekliyordu. Yönetim önceki gün taleplerin kabul edilmediğini bildirdi.
Bunun üzerine işçiler dün geceyarısı üretimi durdurdu. Eylemi izleyen gazeteci Tayfun Altıntaş'ın aktardığına göre yaklaşık 3 bin işçi "Ölmek var dönmek yok", "Direne direne kazanacağız" sloganları atarak fabrikadan ayrılmadı.
BBC Türkçe'nin sorularını yanıtlayan Kızıl Bayrak internet sitesi muhabiri Altıntaş, çok sayıda işçinin de fabrika dışında toplandığını, diğer fabrikalardan da eyleme destek olduğunu belirtti.
Çeşitli fabrikalarda çalışan işçilerden oluşan Metal İşçileri Birliği (MİB) Bursa temsilcisi Yıldırım Doğan, BBC Türkçe'ye açıklamasında "Renault yönetiminin verdiği bir takım sözler vardı. 21 Mayıs'a kadar süre istemişlerdi. Fakat Renault yönetimi (önceki gün) herhangi bir zam yapılmayacağını söyleyince bu direniş ortaya çıktı" dedi.
Doğan, "Bu direniş, işçilerin yıllardır süren ezilmişliklerine karşı öfkelerinden doğdu. Çok düşük ücretlere çok ağır şartlarda çalışıyorlardı. Başka bir çalışma düzeninin olmayacağını düşünüyorlardı" diyor.
Doğan, Türk Metal Sendikası ile MESS arasında, Bosch Sanayi ve Ticaret AŞ için yürütülen toplu sözleşme görüşmelerinde işçilerin kazanım elde etmesi ve talep ettikleri zamları almaları üzerine diğer fabrikalardaki işçilerin de harekete geçtiğini söyledi.
Yıldırım Doğan, Nisan ayında Renault'da yemekhane protestolarıyla başlayan eylemlerdeki talepleri şöyle sıraladı:
"Bosch'taki sözleşmeye uygun olarak ücretlerinde iyileştirme, sendika temsilcilerini kendileri seçme ve eylemlerden dolayı arkadaşlarının işten atılmaması konusunda garanti."
Bu konuda görüşlerini almak için başvurduğumuz Türk Metal sendikasından henüz yanıt alamadık.
Kaynak: BBC Türkiye
Organize Sanayi Bölgesi'ndeki 5 binden fazla işçinin çalıştığı otomobil fabrikasında dün gece 00.00-08.00 vardiyasında görevli yaklaşık binbeşyüz işçi, tesise girmeyerek girişte toplandı.
16.00-24.00 vardiyasında çalışan işçiler de mesailerinin dolmasına rağmen fabrikadan çıkmadılar.
İşçiler çıkmadığı için mesaiye başlayacak sabah 08.00 vardiyası da çalışmaya başlayamadı.
Halen fabrika bahçesinde ve içinde işçiler üç vardiya halinde eylemlerini sürdürüyor.
İşçiler; Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) ile Türk Metal arasında imzalanan toplu iş sözleşmesinden memnun olmadıklarını ve daha yüksek ücret istediklerini söylüyor.
Renault işçileri özellikle Türk Metal'in, bir yan üretim fabrikasının çalışanlarına %60 zam sağlayan bir anlaşma yapmış olmasına karşın kendilerine bu fırsatı sağlamamasına öfkeli.
'Toplu sözleşme yenilenemez'
İşvereni temsil eden Metal Sanayicileri Sendikası MESS ise dün yaptığı bir açıklamada, imzalanan grup sözleşmelerinde ilave hak verilmesinin yasal olarak mümkün olmadığını bildirdi.
MESS açıklamasında "Bu nedenle farklı bir beklenti içinde olunmaması, provokasyonlara kapılarak işyerlerindeki çalışma düzeninin bozulmasına neden olacak yasadışı davranışlardan kaçınılması gerekmektedir" dedi.
Bursa'daki Tofaş otomobil fabrikasında da bir süredir aynı nedenlerle gerilim var.
Burada da işçiler bir süredir saat 16 vardiyası çıkışında fabrika önünde toplanarak Türk Metal Sendikası'nı protesto ediyordu.
Her iki fabrikada da son haftalarda çok sayıda işçi Türk Metal sendikasından istifa etti.
Bu istifaların gerginliğe yol açtığı, hatta 5 Mayıs tarihinde Bursa Organize Sanayi içindeki parkta buluşan metal işçilerine bir grubun saldırdığı haberleri basında yer aldı.
'Yıllardır süren ezilmişlik'
Renault işçileri bu günlerde işverenden yanıt bekliyordu. Yönetim önceki gün taleplerin kabul edilmediğini bildirdi.
Bunun üzerine işçiler dün geceyarısı üretimi durdurdu. Eylemi izleyen gazeteci Tayfun Altıntaş'ın aktardığına göre yaklaşık 3 bin işçi "Ölmek var dönmek yok", "Direne direne kazanacağız" sloganları atarak fabrikadan ayrılmadı.
BBC Türkçe'nin sorularını yanıtlayan Kızıl Bayrak internet sitesi muhabiri Altıntaş, çok sayıda işçinin de fabrika dışında toplandığını, diğer fabrikalardan da eyleme destek olduğunu belirtti.
Çeşitli fabrikalarda çalışan işçilerden oluşan Metal İşçileri Birliği (MİB) Bursa temsilcisi Yıldırım Doğan, BBC Türkçe'ye açıklamasında "Renault yönetiminin verdiği bir takım sözler vardı. 21 Mayıs'a kadar süre istemişlerdi. Fakat Renault yönetimi (önceki gün) herhangi bir zam yapılmayacağını söyleyince bu direniş ortaya çıktı" dedi.
Doğan, "Bu direniş, işçilerin yıllardır süren ezilmişliklerine karşı öfkelerinden doğdu. Çok düşük ücretlere çok ağır şartlarda çalışıyorlardı. Başka bir çalışma düzeninin olmayacağını düşünüyorlardı" diyor.
Doğan, Türk Metal Sendikası ile MESS arasında, Bosch Sanayi ve Ticaret AŞ için yürütülen toplu sözleşme görüşmelerinde işçilerin kazanım elde etmesi ve talep ettikleri zamları almaları üzerine diğer fabrikalardaki işçilerin de harekete geçtiğini söyledi.
Yıldırım Doğan, Nisan ayında Renault'da yemekhane protestolarıyla başlayan eylemlerdeki talepleri şöyle sıraladı:
"Bosch'taki sözleşmeye uygun olarak ücretlerinde iyileştirme, sendika temsilcilerini kendileri seçme ve eylemlerden dolayı arkadaşlarının işten atılmaması konusunda garanti."
Bu konuda görüşlerini almak için başvurduğumuz Türk Metal sendikasından henüz yanıt alamadık.
Kaynak: BBC Türkiye