Dik Horon
Trabzon'un Tonya, Vakfıkebir, Beşikdüzü ve Şalpazarı İlçeleri ile Giresun'un Trabzon'a yakın yerlerinde oynanan bir horon türüdür.Doldurma, erkek horanı gibi isimlerle de bilinir. Ekiplerde pek kullanılmamakla beraber son yıllarda oynayan gruplar da vardır.
Bu horonun özelliği bütün vücudun elektrik çarpmışçasına titremesidir.Titreme dizlerin sertçe çekilmesiyle sağlanır.Ayaklar yerden çok hafif kaldırılır. Hatta usta oyuncularda ayaklar hiç kaldırılmadan ayarak ilerleme sağlanır.En basit şeklinde 1. harekette sağ ayak yere basılırken dizin sertçe geri çekilmesi, 2. harekette de ayak yere basrken dizin sertçe çekilmesdir.3 ve 4 de de aynı şekilde sol ayak yere basarken dizini çeker.
Vüvudun titretilerek ilerlenmesi oyunun temel figürü olmakla beraber ayakların yere sertçe vurularak tabanca atarcasına sesler çıkarılması; sağ ve sol ayakların atılması; eğilerek vücudun sallanması; el çırpılması gibi; koların omuz hizasında kaldırımlması ve aşağı alma figürleri de vardır. İzlendiğinde basit görülmekle görünmesine rağmen son derece zor bir oyundur. Ekiplerde kullanılmama sebebi de ekip bütünlüğü sağlamanın çok zor olmasıdır.
Oyun adından da anlaşılacağı gibi erkeklere has bir oyundur. Giresun yöresinde kadınlar da erkeklerle beraber oynarken Trabzon'da oyuna tamamen erkekler hakimdir. Son yıllara kadar bu oyuna kadınlar nadiren katılırdı. Katılan kadınlar da sadece vücudun titremesi hareketini yaparlar; el çırpma, kol kaldırma, aşağı alma gibi diğer figürleri yapmazlardı. Ayıp sayılırdı.
Her konudaki yozlaşma dik horona da girdiği için artık kaınlar da bu oyunu erkekler gibi oynuyorlar.
Trabzon'un Tonya, Vakfıkebir, Beşikdüzü ve Şalpazarı İlçeleri ile Giresun'un Trabzon'a yakın yerlerinde oynanan bir horon türüdür.Doldurma, erkek horanı gibi isimlerle de bilinir. Ekiplerde pek kullanılmamakla beraber son yıllarda oynayan gruplar da vardır.
Bu horonun özelliği bütün vücudun elektrik çarpmışçasına titremesidir.Titreme dizlerin sertçe çekilmesiyle sağlanır.Ayaklar yerden çok hafif kaldırılır. Hatta usta oyuncularda ayaklar hiç kaldırılmadan ayarak ilerleme sağlanır.En basit şeklinde 1. harekette sağ ayak yere basılırken dizin sertçe geri çekilmesi, 2. harekette de ayak yere basrken dizin sertçe çekilmesdir.3 ve 4 de de aynı şekilde sol ayak yere basarken dizini çeker.
Vüvudun titretilerek ilerlenmesi oyunun temel figürü olmakla beraber ayakların yere sertçe vurularak tabanca atarcasına sesler çıkarılması; sağ ve sol ayakların atılması; eğilerek vücudun sallanması; el çırpılması gibi; koların omuz hizasında kaldırımlması ve aşağı alma figürleri de vardır. İzlendiğinde basit görülmekle görünmesine rağmen son derece zor bir oyundur. Ekiplerde kullanılmama sebebi de ekip bütünlüğü sağlamanın çok zor olmasıdır.
Oyun adından da anlaşılacağı gibi erkeklere has bir oyundur. Giresun yöresinde kadınlar da erkeklerle beraber oynarken Trabzon'da oyuna tamamen erkekler hakimdir. Son yıllara kadar bu oyuna kadınlar nadiren katılırdı. Katılan kadınlar da sadece vücudun titremesi hareketini yaparlar; el çırpma, kol kaldırma, aşağı alma gibi diğer figürleri yapmazlardı. Ayıp sayılırdı.
Her konudaki yozlaşma dik horona da girdiği için artık kaınlar da bu oyunu erkekler gibi oynuyorlar.