Dünyanın en büyük bilgi imparatorluğu, dünyanın en büyük reklam şirketi, dünyanın ilk ve tek sınırları belli olmayan dijital ülkesi, sosyal medya devi Facebook beklenen itirafı sonunda yaptı. Şirket, aralarında kargo, arama motorları, hata randevu uygulaması bile bulunan toplam 61 şirketle kullanıcı bilgilerini paylaştığını açıkladı.
Dijital dünyada bir şey ücretsizse, ürün sizsiniz. Facebook, 2018 yılı boyunca bu cümleyi doğrulayan skandallara imza attı. Söz konusu skandallar önceki yıllarda şirketin hangi naneleri yediğini ortaya çıkarttı. Siyasetten reklamcılığa, toplum yönetiminden algı yönetimine kadar hemen hemen her konuda kullanıcılarından habersiz şeyler karıştırdı. Bunun en belirgin olanı 987 milyon insanın bilgisinin çalındığı Cambridge Analytica olayıydı.
Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, bu olay üzerine 2 gün boyunca ifade verdi, defalarca özür dilendi. Ardından 2.2 milyar üyenin hepsinin bilgilerinin çalınabileceğini dile getirdi. İhale “Facebook ile giriş yap” seçeneği bulunan dış kaynaklı oyun ve uygulamalara kaldı. Dünya basını elbette bu tiyatroyu yemedi, Facebook sonunda 61 şirketle kullanıcı verilerini paylaştığını açıkça itiraf etti.
Geçtiğimiz hafta cuma günü ABD’de Facebook’un davasına bakan kongreye 747 sayfalık belge teslim eden dev şirket, Mark Zuckerberg’in Nisan ayında Kongre’de verdiği ifadeler sırasında aldığı pek çok sorunun toplu bir cevabı gibiydi.
Facebook, zamanında bir arama motoru olarak devleşen AOL şirketinin kargo bölümüne, arkadaşlık uygulaması olan Hinge’e kadar pek çok popüler hizmet ve uygulamaya, veri sağladığını söyledi. Söz konusu 61 şirket, Mayıs 2015’ten sonra bilgi paylaşımı yapmayı bırakması beklenen Facebook’tan Mayıs 2015 sonrasında da veri aldılar. Bu şirketler, tek seferliğe mahsus 6 aylık bir uzatmayla, veri almaya devam ettiler.
Facebook, sadece elinde bulundurduğu kullanıcı verilerinin büyüklüğüyle de bir tehdit oluşturmuyor. Aynı zamanda şirketin 2016 yılındaki ABD Başkanlık Seçimleri sırasında yayınladığı Rus kontrollü reklamlar, Facebook'un algı yönetimlerine alet olduğunun bir işareti olarak yorumlandı. Eylül 2017’de Rus kontrollü reklamları yayınladığını kabul eden Facebook, o dönemde yine baskıya dayanamamış, reklamların neler olduğunu bile açıklamıştı. Reklamlarda halkı kutuplaştıran söylemler, Trump’ın söylemlerini Trump görünmeden destekleyen mesajlar, rakip adayları küçümseyici metinler vardı.
Facebook’un bu yaptıkları belki görünürde Türkiye ya da başka bir yerle doğrudan ilgili olmayabilir, ancak dünyanın en çok Facebook ve yan hizmetlerini kullanan ülkelerinden birisiyiz. Aynı ihtimaller bizim için de geçerli.
Geçtiğimiz ay New York Times, Facebook’un Apple, Microsoft, Samsung ve Blackberry dahil 60 farklı şirkete veri sağladığını da yazmıştı. Times editörleri, bulgularını kanıtlamak amacıyla 2013 model bir Black Berry cihazını kullanarak Facebook’a giriş yaptılar. Cihaz içinde bulunan üretici tarafından yüklenmiş Hub isimli bir uygulama, giriş yapılan 550 arkadaşlı profilin bilgilerini ele geçirdi. Üstelik bu bilgilerin sınırı 550 kişi değildi, zincirleme bir etkiyle, tek bir girişte 295.000 kişinin verisi Hub tarafından ele geçirilmişti. Bu uygulama da bu bilgileri Black Berry merkezine aktarıyordu.
Dijital dünyada bir şey ücretsizse, ürün sizsiniz. Facebook, 2018 yılı boyunca bu cümleyi doğrulayan skandallara imza attı. Söz konusu skandallar önceki yıllarda şirketin hangi naneleri yediğini ortaya çıkarttı. Siyasetten reklamcılığa, toplum yönetiminden algı yönetimine kadar hemen hemen her konuda kullanıcılarından habersiz şeyler karıştırdı. Bunun en belirgin olanı 987 milyon insanın bilgisinin çalındığı Cambridge Analytica olayıydı.
Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, bu olay üzerine 2 gün boyunca ifade verdi, defalarca özür dilendi. Ardından 2.2 milyar üyenin hepsinin bilgilerinin çalınabileceğini dile getirdi. İhale “Facebook ile giriş yap” seçeneği bulunan dış kaynaklı oyun ve uygulamalara kaldı. Dünya basını elbette bu tiyatroyu yemedi, Facebook sonunda 61 şirketle kullanıcı verilerini paylaştığını açıkça itiraf etti.
Geçtiğimiz hafta cuma günü ABD’de Facebook’un davasına bakan kongreye 747 sayfalık belge teslim eden dev şirket, Mark Zuckerberg’in Nisan ayında Kongre’de verdiği ifadeler sırasında aldığı pek çok sorunun toplu bir cevabı gibiydi.
Facebook, zamanında bir arama motoru olarak devleşen AOL şirketinin kargo bölümüne, arkadaşlık uygulaması olan Hinge’e kadar pek çok popüler hizmet ve uygulamaya, veri sağladığını söyledi. Söz konusu 61 şirket, Mayıs 2015’ten sonra bilgi paylaşımı yapmayı bırakması beklenen Facebook’tan Mayıs 2015 sonrasında da veri aldılar. Bu şirketler, tek seferliğe mahsus 6 aylık bir uzatmayla, veri almaya devam ettiler.
Facebook, sadece elinde bulundurduğu kullanıcı verilerinin büyüklüğüyle de bir tehdit oluşturmuyor. Aynı zamanda şirketin 2016 yılındaki ABD Başkanlık Seçimleri sırasında yayınladığı Rus kontrollü reklamlar, Facebook'un algı yönetimlerine alet olduğunun bir işareti olarak yorumlandı. Eylül 2017’de Rus kontrollü reklamları yayınladığını kabul eden Facebook, o dönemde yine baskıya dayanamamış, reklamların neler olduğunu bile açıklamıştı. Reklamlarda halkı kutuplaştıran söylemler, Trump’ın söylemlerini Trump görünmeden destekleyen mesajlar, rakip adayları küçümseyici metinler vardı.
Facebook’un bu yaptıkları belki görünürde Türkiye ya da başka bir yerle doğrudan ilgili olmayabilir, ancak dünyanın en çok Facebook ve yan hizmetlerini kullanan ülkelerinden birisiyiz. Aynı ihtimaller bizim için de geçerli.
Geçtiğimiz ay New York Times, Facebook’un Apple, Microsoft, Samsung ve Blackberry dahil 60 farklı şirkete veri sağladığını da yazmıştı. Times editörleri, bulgularını kanıtlamak amacıyla 2013 model bir Black Berry cihazını kullanarak Facebook’a giriş yaptılar. Cihaz içinde bulunan üretici tarafından yüklenmiş Hub isimli bir uygulama, giriş yapılan 550 arkadaşlı profilin bilgilerini ele geçirdi. Üstelik bu bilgilerin sınırı 550 kişi değildi, zincirleme bir etkiyle, tek bir girişte 295.000 kişinin verisi Hub tarafından ele geçirilmişti. Bu uygulama da bu bilgileri Black Berry merkezine aktarıyordu.