Irgandı Köprüsü
Irgandı Köprüsü, Bursa kentinde, zanaatçıların geleneksel el sanatlarını icra ettiği köprü. 1442 yılında Irgandılı Ali’nin oğlu Hacı Muslihiddin tarafından inşa edildi. 1854 yılında Büyük Bursa Depremi'nde hasar gördü. Kurtuluş Savaşı’nda Yunan ordusu tarafından bombalandı. Irgandı Köprüsü, 2004 yılında Osmangazi Belediyesi tarafından yenilendi ve kullanıma açıldı.
Dünyada, Irgandi Köprüsü'ne benzer üç çarşılı köprü daha vardır. Bunlar Bulgaristan'ın Lofça kentinde Osma Köprüsü, İtalya'nın Floransa kentinde Ponte Vecchio Köprüsü ve Venedik kentinde Rialto Köprüsü'dür.
***
Ponte Vecchio
Ponte Vecchio (Türkçe anlamı "Eski Köprü"dür.), Arno Nehri üzerinde bulunan, Floransa'nın en meşhur köprüsüdür. Nehrin en dar kısmında yer alan Ponte Vecchio 14. yüzyılda tamamlanmıştır. Köprünün üzerinde çok sayıda hediyelik eşya dükkânı vb. diğer küçük dükkânlar bulunmaktadır. Benzeri Bursa'da Irgandı Köprüsü'dür.
II. Dünya Savaşı sırasında bir köprüler şehri olan Floransa'nın tüm köprüleri Almanlar tarafıdan bombalanarak yıkıldığı halde, bu köprü bombalanmamıştır.
***
Rialto Köprüsü
Rialto Köprüsü (İtalyanca: Ponte di Rialto)(İngilizce: Rialto Bridge) İtalya, Venedik'te Büyük Kanal üzerindeki dört körüden biridir. Köprü kanal üzerindeki en eski olanlardan biridir ve olasılıkla şehrin en ünlüsüdür.
Büyük Kanal üzerinden köprü ile ilk geçiş 1881 yılında Nicolò Barattieri tarafından yapılan pontoon köprüsüyle oldu. Köprü "Ponte della Moneta" (para köprüsü) olarak adlandılmıştı, tahmin edilirki darphane onun doğu girişinde bulunuyordu
Doğu kıyısındaki Rialto pazarının önemi ve gelişmesi yüzen köprü üzerindeki trafiği artırdı. Bu nedenle 1255 yılında onun yerini bir ağaç köprü aldı. Bu yapı hareket edebilir orta bölümde eğimli iki rampa içeriyordu ve uzun gemilerin geçebilmeleri için yükseltilebiliyordu. Pazar ile bağlantısı sonunda köprünün isminin değişmesine yol açtı. 15nci yüzyılın ilk yarısında iki sıra dükkân köprü boyunca inşa edildi. Kiralar devlet hazinesine bir gelir getirdi ve bu da köprünün bakımına yardım etti.
Tahta köprülerin bakımı hayati önem taşır. 1310 yılındaki Bajamonte Tiepolo'nun yönettiği Devrimde köprü kısmen yandı. 1444 yılında ise bir gemi geçiş törenini seyredenlerin ağırlığı altında çöktü ve 1524 yılında tekrar çöktü.
Köprünün yeni inşasının taş olarak yapılması düşüncesi ilk defa 1503 yılında önerildi. Geçen on yıllarca birçok proje göz önünde tutuldu. 1551 yılında yetkililer, diğer şeyler içinde Rialto Köprüsü'nün yenilenmesiyle ilgili önerilerin sunulmasını istediler. Jacopo Sansovino, Palladio ve Vignola gibi meşhur mimarlar dahil olmak üzere pekçok plan teklif edildi. Fakat hepsi birçok kemerli klasik yaklaşımı kapsıyordu bunların yapıya uygunsuz olduğu kararına varıldı. Michelangelo bile köprü dizayncısı olarak düşünülmüştü.
Günümüzdeki taş tek kemerli köprü, Antonio da Ponte tarafından dizayn edildi ve sonuçta 1591 yılında tamamlandı. Bu köprü yapılmış olan tahta köprünün olağanüstü bir benzeridir. Köprü mühendisliği korkusuzca gözönünde tutulur ki mimar Vincenzo Scamozzi gelecekteki yıkıntıyı önceden bildirmiştir. Köprü Venedik'in sembollerinden biri olarak kendini eleştirenlere meydan okumuştur.
***
Osma Köprüsü
Osma Köprüsü 1872 - 1874 yılları arasında mimar Kolju Fitscheto tarafından yapılmış olup şehrin en tanınmış mimarisidir.
Ahşap olarak yapılmış olan Osma Köprüsü 1925 senesinde çıkan bir yangında tamamen yanmış, daha sonra 1931 yılında betonarme olarak yeniden inşa edilmiştir.
1981 ve 1982 yıllarında ise, Osma köprüsü orijinal halindeki gibi tekrar ahşap olarak inşa edilerek hizmete açılmıştır.