• Merhaba Ziyaretçi.
    "Hoşgeldin sonbahar "
    konulu resim yarışması başladı. İlgili konuya BURADAN ulaşabilirsiniz. Sizi de beğendiğiniz 2 resmi oylamanız için bekliyoruz...

İşitsel Algı Çalışmaları - Disleksi

Tiyatro izlerken yada şiir dinlerken buradaki vurgular ve bu vurguların anlamı nasıl etkilediği üzerinde duralım.Bir cümleyi kızgın ,mutlu,korkmuş vs.çeşitli vurgularla söyleyelim .Bana bir elma ver gibi sıradan bir cümleyi sakin,kızgın,korkmuş;farklı vurgulamalarla tekrar edelim .Bu çalışmalar daha sonra benim söylediğim cümlenin vurgusu nedir gibi sorularla pekiştirilebilir.


İŞİTSEL ALGI VE FONEM FARKINDALIĞI ÇALIŞMASI


Hece hece konuşalım
Bu çalışmada normal konuşmak yerine herşey hecelenerek söylenir.Amaç çocuğun bütün dikkatini konuşmaya,konuşmacıya ve fonemlere yöneltmesi sağlanır.Aynı zamanda çocuğun seslere duyarlılığını geliştirmek hecelemeye alıştırmak açısındanda yararlıdır.


YANLIŞ AVCISI

Birlikte okurken çocuktan yanlışımızı bulmasını isteyelim. Arada bir sözcük, satır atlayarak, yanlış okuyarak (Ali, eşyalarını davuluna yerleştirdi ve hava alanının yolunu tuttu) ya da saçmalıklar yaparak (Ahmet artık hazırdı, ayağına eldiveninide geçirince evden çıkacaktı) çocuğun işitsel dikkatini uyanık tutmaya çalışalım.


Disletikler için işitsel algı çalışmaları örnekleri


SES KAYDI DİNLEYELİM

Birlikte teyp, cd çalar, bilgisayar vb. bir cihazdan şarkı, öykü, fıkra, bilmece, tekerleme gibi kayıtlar dinleyelim. Hazır olarak satın alınmış yada bu amaçla hazırlanmış kayıtlar olabilir. Daha sonra bunların üzerinde konuşalım. Şarkının sözlerini tekrarlamasını, öykü yada fıkrayı özetlemesini isteyelim, sorular soralım. Biz özetlerken yada konuşurken bazı hatalar yapıp bunları fark edip etmediğini gözleyelim.


RADYO VE TELEVİZYON DİNLEME NÖBETİ

Çocuğumuzdan hava durumu, haberler gibi belli programları bizim gereksinimiz için takip etmesini rica edelim. Ben mutfaktayım sen benim için haberleri izler misin?, bakalım maç kaç kaç bitmiş? son golü kim atmış? ya da havanın sıcaklığı yarın nasıl olacakmış vs...


HARFLERİN TADI MI OLUR?

Amaç: Sıralı bir şekilde örüntü yada sıra takip etme becerisi (kurabiyelerin hazırlanış aşamaları)

Görsel ve uzaysal algı çalışması
Kinestetik algı çalışması (çalışma sırasındaki hareketler ve hamur çocuk ilişkisi)

Dokunsal algı çalışması
Zaman algısı çalışması (fırına verilen harflerin pişme süresinin takibi)

Harflere yüklenen tatların kodlanması şekil tat ilişkisinin kurulmasının sağlanması ve en önemlisi anne ve baba ile geçirilen kaliteli zaman harfleri şekillendirmek üzere çocuğunuzla evde çeşitli tatlarda ve içeriklerde kurabiye hamurları hazırlayın bunu yaparken tatların farklı olmasına özen gösterin meyva parçacıkları ve çeşitli çeşniler den yararlanabilirsiniz. Sonra birlikte alfabemizdeki harfleri şekillendirmeye başlayın baştan sağma yapmayın yani çocuğunuzun harflere yoğunlaşmasını sağlayın ki onlarla fazla zaman geçirsin yaptığı kurabiyelerden bir kaç tane daha yaptırabilirsiniz. Daha sonra harfleri fırına verin fırında durma süresini çocuğunuz takip etsin ve mutlu son şimdi hem harflerden size ve çocuğunuza yaşattıklarından dolayı intikam alma zamanı gelmiştir tatlarını her yediğiniz harfte konuşarak afiyetle yiyin... Bu çalışma sonunda çocuğunuzun harfler üzerinde farklı bir deneyimi daha olacak ve önemli olan onların tadı ve şekli arasında bağlantılar kuracaktır


Yazmayı Destekleme Çalışmaları

Çocuğunuza küçük notlar yazarak beslenme çantasına,defterinin arasına, montunun yada okul formasının cebine koyun (bu notlarda sevgi ifadelerinden tutunda hatırlatıcı ders notlarına kadar her şey olabilir.) notları çocuğunuzdan yine sizin yaptığınız gibi yazılı olarak cevaplamasını isteyin bu onun öncelikle okumasını ve yazarak kendini ifade etmesini destekleyecektir.

Dil, dinleme, konuşma, okuma ve yazma. Her element diğerlerini destekler ve zenginleştirir. Bu çalışmalar çocukların daha iyi bir yazar olmalarına yardım edecektir ve yazmak onları daha iyi okuyucular yapacaktır.


HARF KUTULARI ÇALIŞMASI

(akademidisleksi yöntem ve tekniklerinden)

Ne işe yarar?
  • Öğrencilerin sesler, heceler, kelimeler açısından fonolojik farkındalık oluşturmasına yardımcı olur.
  • Bu çalışma hece ve sözcük içindeki ses birimlerini saymayı öğretir.
  • Öğrencilerin alfabe prensibini kavramasına yardımcı olur.

Nasıl çalışılır?

Çocuğunuzdan / öğrencinizden.
  • Sesleri uzatarak yavaşça bir kelime söyleyin
  • Çocuğun sözcüğü tekrarlamasını isteyin
  • Hazırlamış olduğunuz harf kutularına sözcüğün harflerini teker teker seslerini çıkararak yazmasını isteyin örnek: a/r/a/b/a (ve sesleri sırasıyla saydırın.)
  • Yazılan seslerin farklı renklere boyamasını (aynı sesler aynı renge) ve kelimeyi tekrar okumasını söyleyin

SELOBANT BİR BANTTAN DAHA FAZLASIDIR

Çoklu-duyu sistemine göre, ne kadar farklı duyu uyarılırsa öğrenme de o kadar başarılı olur. Duyuları nasıl uyaracağınız ise sizlerin yaratıcılığı ile sınırlı. Her türlü farklı materyal kullanmak mümkün. İşte onlardan biri: Selobant! Halıya, duvara, tahtaya... Rakamları ve harfleri, uygun gördüğünüz her yere, selobantla yapıştırarak çizdirebilirsiniz. Artık, ne kadar eğlenceli desenleri ve renkleri olduğunu da düşünürsek, çocuğunuzun kendi seçtiği selobantla bol bol yazması onun için çok farklı olacaktır.
 
Geri
Top