YoRuMSuZ
Biz işimize bakalım...
Kaizen, Japoncada kai değişim, zen ise daha iyi anlamına gelmektedir. Kaizen işgücünü dayalı gelişme anlamına da gelmektedir. Kaizen’in uygulanması 2 ile 5 gün sürebilen, özel olarak oluşturulmuş fonksiyonel bir takım tarafından iyileştirmeleri belli bir sürece veya iş planına uygulamasına dayanır. İmalatta uygulandığında iyi sonuçlar verebilen Kaizen, hizmet veya teknik alanlarda da uygulanabilmektedir.
Kaizen’in özü basit ve açıktır: Kaizen “iyileştirme” demektir. Kaizen yöneticilerden işçilere herkesi içeren sürekli iyileştirmedir. Kaizen felsefesi işyerinde olsun, sosyal ilişkilerde veya aile yaşantısında olsun, yaşam tarzının sürekli iyileştirilmesi gerektiğini söyler.
Japonların savaş sonrası “ekonomik mucizesi” ne Japonlara özgü birçok yönetim uygulaması (Toplam Kalite Kontrol, öneri sistemi, otomasyon vb.) sebep gösterilmiştir. Ancak tüm bu uygulamaların özü bir tek faaliyetle ifade edilebilir: Kaizen! Kaizen artık dünya çapında tanınan “Japonlara Özgü” çok sayıda uygulamayı bir araya getiren şemsiye kavramıdır.
Toplam Kalite Kontrol kavramı Japon şirketlerinin prosese öncelik veren bir düşünce tarzı oluşturmasına ve organizasyon hiyerarşisinin her düzeyindekilerin katılımıyla sürekli iyileştirmeyi sağlayan stratejiler geliştirmesine yardımcı olmuştur. Şirketin herhangi bir biriminde herhangi bir gelişmenin olmadığı tek bir gün bile geçmemelidir.
Kaizen’in özü basit ve açıktır: Kaizen “iyileştirme” demektir. Kaizen yöneticilerden işçilere herkesi içeren sürekli iyileştirmedir. Kaizen felsefesi işyerinde olsun, sosyal ilişkilerde veya aile yaşantısında olsun, yaşam tarzının sürekli iyileştirilmesi gerektiğini söyler.
Japonların savaş sonrası “ekonomik mucizesi” ne Japonlara özgü birçok yönetim uygulaması (Toplam Kalite Kontrol, öneri sistemi, otomasyon vb.) sebep gösterilmiştir. Ancak tüm bu uygulamaların özü bir tek faaliyetle ifade edilebilir: Kaizen! Kaizen artık dünya çapında tanınan “Japonlara Özgü” çok sayıda uygulamayı bir araya getiren şemsiye kavramıdır.
Toplam Kalite Kontrol kavramı Japon şirketlerinin prosese öncelik veren bir düşünce tarzı oluşturmasına ve organizasyon hiyerarşisinin her düzeyindekilerin katılımıyla sürekli iyileştirmeyi sağlayan stratejiler geliştirmesine yardımcı olmuştur. Şirketin herhangi bir biriminde herhangi bir gelişmenin olmadığı tek bir gün bile geçmemelidir.
Kaizen Emirleri
- Takım güne beraber başlar ve bitirir.
- Vaktinde olmak önemlidir.
- İletişim araçlari etkisiz hale getirilmelidir.
- Takım kendisine ayrılan özel odasında faaliyet gösterir.
- Müdehale edilmemelidir.
- Kaizen hedeflerinden sapılmamalıdır.
- Kişi suçlaması yapılamaz.
- Takımın dışından kimsenin oy hakkı bulunamaz.
- Sessiz biçimde de olsa protesto yasaktır.
- Odada söylenen odada kalır.
- Rütbenin önceliği yoktur.
- Yapamayacağım kelimesi takım lügatinden silinmelidir.
Kaizen’in 13 Karakteristik Özelliği
- Değere göre yönetim
- Tüm elemanların katılımı
- Fonksiyonel takımın yeteneği
- Tam odaklanma
- Kısa sürede tamamlama
- Atılgan Hedefler
- Üretkenlik
- İsrafın temizlenmesi
- Hızlı karar verme
- Tam ölçekli uygulama
- Yeni süreçlerin eğitimi
- Sürdürülebilirlik
- İşgücünün geliştirilmesi
Kaizen Felsefesinin Temel Prensipleri
- Sorunu kabul edin.
- Çok para gerektirmeyen projeleri seçin.
- Önce "bizim" problemlerimize bakın "Onlarınkine" değil,
- Tek ölçü ekonomik çıkar olmamalıdır.
- Önceliği saptayın. Projeyi kalite, maliyet, dağıtım vs. ilkelerine dayalı olarak yürütün.
- Planla, yap, kontrol et, harekete geç (PDCA) çevrimin izleyin
- Doğru çözüm araçlarını kullanın.