Kemandan nitelikli ve güzel ses elde etmenin iki boyutundan söz edilebilir. Bunlar, sol elde ses temizliği ve vibrato ile yay kullanımıdır. Yay kullanımıyla ilgili çalışmaların çok sabır ve dikkat gerektirmesi ve başlangıç çalışmalarında çıkabilecek güzel olmayan seslerin öğrenciyi rahatsız edici ve ilgisini dağıtıcı taraflarının bulunması, her yaştaki başlangıç öğrencisi için güçlük oluşturmaktadır. Amaçlanan; güzel, nitelikli ses elde etmek olduğuna göre öğrenciye ilk yay kullanımına başlanmadan önce değişik nitelikte ve kalitede sesler tanıtılmalıdır. Tanıtılan bu örnekler cızırtı düzeyindeki seslerden çok daha güzel tonlara
kadar değişebilir. Değişik kalitedeki sesler üzerinde tartışmalı, güzel ton kavramının hissedilip her seferinde aynı noktayı yakalamanın önemi öğrencilere aşılanmalıdır.
Kemanda yay kullanımı açısından güzel ses etmenin ön koşulu da üretilmek istenen sesin nasıl olması gerektiğine zihnen karar vermiş olmaktır.
Sesi üretmek ise bir his işidir.
Bu his, çalgıdan ses çıkarmaktan öte zihindeki tınıya erişmek, ses üretmektir. Bu da sayısız alıştırma ve deneyimler sonucunda elde edilen bir beceridir.
Yay kullanımı açısından kemanda ses üretmeyi etkileyen ögeler şunlardır:
-Yayın hızı
-Yayın teller üzerindeki basıncı
-Yayın tel üzerindeki yeri ve ses verme noktası
-Yayın düzgün ve doğru sürülüşü.
kadar değişebilir. Değişik kalitedeki sesler üzerinde tartışmalı, güzel ton kavramının hissedilip her seferinde aynı noktayı yakalamanın önemi öğrencilere aşılanmalıdır.
Kemanda yay kullanımı açısından güzel ses etmenin ön koşulu da üretilmek istenen sesin nasıl olması gerektiğine zihnen karar vermiş olmaktır.
Sesi üretmek ise bir his işidir.
Bu his, çalgıdan ses çıkarmaktan öte zihindeki tınıya erişmek, ses üretmektir. Bu da sayısız alıştırma ve deneyimler sonucunda elde edilen bir beceridir.
Yay kullanımı açısından kemanda ses üretmeyi etkileyen ögeler şunlardır:
-Yayın hızı
-Yayın teller üzerindeki basıncı
-Yayın tel üzerindeki yeri ve ses verme noktası
-Yayın düzgün ve doğru sürülüşü.