• Merhaba Ziyaretçi.
    "Hoşgeldin sonbahar "
    konulu resim yarışması başladı. İlgili konuya BURADAN ulaşabilirsiniz. Sizi de beğendiğiniz 2 resmi oylamanız için bekliyoruz...

Kimlik Doğrulamada E-İmza Kullanımı

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE

Teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte elektronik ortamlarda günümüzde sıklıkla kullanılmaya başlamıştır.​

Hemen hemen her alanda kullandığımız elektronik imzalar günümüzde kimlik doğrulama hizmetlerinde de karşımıza çıkıyor. Verilerin inkar edilemezliği, kimlik doğrulama, gizlilik, veri bütünlüğü gibi konularda elektronik imza uygulamaları karşımıza çıkmaktadır. Kamu alanı ve elektronik ticarette yürütülen işlemlerde karşımıza çıkan e-imza e-dönüşüm projelerinde de her zaman karşımıza çıkmaktadır. Elektronik imzaların elle atılan ıslak imzalarla aynı hukuki sonuçları vermesiyle kesin delil olması da hüküm altına alınmıştır. Elektronik imza elektronik ortamlarda yapılan işlemlerin hepsine hukuki anlamda da geçerlik katmaktadır. Bu sebeple elektronik ortamlarda da hukuksal geçerlik kazandırılmak istenen işlemlerde mobil veya elektronik imzaların kullanılması vazgeçilmez olacaktır.

E-İmzanın Avantajları Nelerdir?

Dijital imzalar elektronik ortamlarda dosyaların imzalanmasında kullanarak elektronik dokümanları gönderen ve alan kişilerden emin olunmasını sağlayan kodlar olarak karşımıza çıkabilir. Dijital imza güvenilirliği de şifreli olmasından dolayı karşılamaktadır. Şifrelenmiş haldeki verileri gönderen bilgisayarlarla şifreleme çözebilen alıcı bilgisayarlar arasında bu sistemler çalışmaktadır. Gönderen kişilerin şifreleme işlemleriyle alıcıların işlemleri doğrulaması verilerin güvenli kaynaklardan işlendiğini göstermektedir. Bu şekilde dijital işlemlerle imzalar da tamamlanmaktadır. 5070 sayılı kanunla elektronik imza kanunu kayıt altına alınmıştır. Elle atılan ıslak imza olarak kullanılmasının yanı sıra zamandan ve gereksiz israflardan kurtulmanızı sağlar. İnternet ortamında da resmi işlemlerin sorunsuz şekilde iletilmesini sağlayarak elektronik ortamlarda arşivlenip yürütülmesini sağlamaktadır. Elektronik imza kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili işlemlerde sigortacılık ve bankacılık işlemlerinde, ticari uygulamalarda, hukuki işlemlerde de karşımıza çıkmaktadır.

Elektronik İmza Hangi Alanlarda Kullanılır?

Finans kurumları ve bankalar, kamu kurum ve kuruluşları, şube ağı olan sigorta firmaları, şirketler ve holdingler, yüksek bilgi güvenliği ve iletişim ihtiyacı olan organizasyonlar başta gelmek üzere pek çok alanda elektronik imza kullanılmaktadır. Uzun zaman süresinde yaygın bir kullanım alanı sürmekte olup hem ticari hem de kamusal alanda elektronik imza uygulamaları tercih edilebilir. Kamusal alan uygulamaları şu şekilde sıralanabilir:
-Elektronik oy verme, sağlık uygulamaları, vergi ödemeleri, kurumlar arası iletişim, sınav başvuruları
Ticari alan uygulamaları şu şekildedir:
-E-siparişler, kağıtsız ofisler, e-sözleşmeler, sigortacılık işlemleri, internet bankacılığı yer almaktadır.

Güvenli Elektronik İmza Nedir?

Nitelikli elektronik sertifikalarla güvenilir hizmetler sunulması sağlanabilir. Nitelikli sertifika almak amacıyla başvurulacak yerler hizmet sağlayıcılar da ilgili kurumların internet sayfasında yer almaktadır. Elektronik sertifika hizmet sağlayıcı pek çok işlemi bir arada sunmakta olup işlemleri sorunsuz şekilde gerçekleştirmenizi sağlar. Kullanıcılar için de sertifikalar yayımlanarak durum bilgileri sertifikaların iptal listeleri, güncel sertifikalar kişilere sunularak süresi dolan, iptal olan sertifikaların arşivi tutulmaktadır. İlgili mevzuatlar doğrultusunda da sertifikaların sistemlere giriş gibi kullanıcıları doğrulama amacıyla kullanılması da mümkün sayılmamaktadır. Bu sebeple kullanıcıların kimlik doğrulama amaçlı ek sertifikalar üretmesi gerekli kılınmıştır. Sistemlere girişler imzalama gibi bir işleme dönüştüğü zaman ise elektronik sertifikalar bu gerekçelerle kullanılabilir olacaktır.

Elektronik İmzalar Nasıl Yenilenir?

Elektronik imzalar belli zamanlar boyunca kullanılabilmektedir. Süreleri dolduğu zaman e-imzaların yenilenmesi gerekir. E-imza yenilenme işlemlerinde sertifikaların bitiş zamanından üç ay öncesinden işlemler başlatılabilir. Yenileme süreciyle alakalı olarak mail üzerinden de talepler oluşturulabilir. Süre dolmasına yakın zamanda mail tarafınıza iletildiği zaman da yenileme talebiyle e-imza başvurusu tamamlanabilir. Taleplerin oluşturulması üzerine de mail adresi ve başvuru parolaları bu şekilde gönderilmektedir. Başvuru formuna erişilmesi ardından başvurular sorunsuz şekilde tamamlanabilir. E-imzaların yenileri önceki sertifika sürelerinin bitmesine yakın zamanda üretilmektedir.
 
Geri
Top