sovalye
Aktif
Adagio* In G Minor (Albinoni’nin Adagio'su)
Beste: Tomaso Giovanni ALBINONI, 1708
* Adagio, Klasik Batı Müziği'nde parçanın yavaş seslendirileceğini bildiren terim ve sanatçıların bu tarzda yazdıkları eserlerin adıdır.
**********
Tomaso Giovanni ALBINONI
Barok dönem bestecisi, ses ve keman sanatçısı.
- Yaşamı:
1671 yılında Venedikte doğdu.
"Dilettante Veneto" ile müziğe amatör olarak adım attı, "Musico de Violino" ile kariyerine devam etti.
Opera sanatçısı Margherita Raimondi ile evlendi. Eşi 1721 yılında öldü
1740'da Fransa'da "Albinoni keman sonatları"nı kapsayan bir eser yayınlandı ve bu eserin başlığında Albinoni'nin ölümünden sonra yayınlandığı ifade edildi. Bundan dolayı muzik bilimcileri bestecinin 1740'tan hemen önce öldüğü varsayımını kabul etmekteydiler.
Ancak, Albinoni'nin 17 Ocak 1751'de diyabet hastalığından yaşama veda ettiği, Venedik San Barnaba kilisesi mahalle yaşam kayıtlarında bulundu.
- Yapıtları ve Sanatı hakkında:
Tomaso Giovanni Albinonitoplam 50 kadar opera yazmışsa da en çok obua konçertolarıyla tanınır.
Yaşadığı dönemde yalnızca sahne müzikleri değerli bulunan bestecinin entrümental yapıtları, ölümünden sonra beğenilmeye başlandı. Günümüzde ise yeni bir ilgiyle karşılanmaktadır. Zamanında Bach, onun kimi temalarını yeniden işledi.
Eserlerinin çoğunun orijinal partisyon notaları II. Dünya Savaşı'nda Dresden bombardımanında yok oldu.
İtalyan müzikolog Remo Giazotto 1945 yılında Tomaso Albinoni’nin biyografisini tamamlamak için Dresden’e gittiğinde, el yazması bir kağıt parçası buldu. Sadece bas hattı ile altı ölçü melodiye, o gün bu kağıt parçasıyla böylece ulaşılabilindi. Bulunan şey büyük olasılıkla trio sonata’ ın bir bölümüydfü. Giazotto özgün yapıtın kilisede çalınmış olabileceğini düşündüğü için org ekleyerek yapıtı yeniden yazdı. "Albinoni’nin Adagio'su" olarak da bilinen "Adagio In G Minor" işte böyle doğdu.
Albinoni’nin opus sayısı belli olmayan sol minör üçlü sonatının bir bölümü, «adagio» idi. Bu bölümden sadece basılmış numaralanmış bir bas partisyonu ile 1. kemanın el ile yazılmış iki partisi elde bulunmaktadır. Birinci keman partisinde numaralanmış olan bas partisi, son savaştan hemen sonra Dresdner Milli Kütüphane’since prof. Giazotto’ya gönderildi. Buna göre Albinoni’nin yapıtlarının konularına göre bir fihristi yapılarak yayınlandı.
Remo Giazotto önce bas partisyonunu ele aldı, (onu kısa bir girişle tamamladı) . Bu ana temel üzerine elde var olan partileri kullanarak (tümü 6 takt «mezür») melodik bir birlik sağladı. Yapıta tam bağlı kalarak bas’ın hakkını veren armonik bir bütünlük kurdu. Numaralanmış olan «bas» partisyonunun mistik yanı ağır bastığından, çembalo yerine org bas’ını temel almayı yerinde buldu.
- Yapıtlarından:
Op. 1 : 12 Suonate a tre, Venedik 1694;
Op. 2 : 6 Sinfonie & 6 concerti a 5, Venedik 1700;
Op. 3 : 12 Baletti a tre, Venedik 1701;
Op. 4 : 6 Sonate da chiesa pour violon & B.C., Roger'de yayınlanmış Amsterdam 1709 civarı;
Op. 5 : 12 Concerti a cinque (& B.C.), Venedik 1707;
Op. 6 : 12 Trattenimenti armonici per camera pour violon, violone et clavecin, Amsterdam 1712 civarı;
Op. 7 : 12 Concerti a cinque pour un ou deux hautbois & cordes, Amsterdam 1715;
Op. 8 : 6 Balletti e 6 Sonate a tre, Amsterdam 1722;
Op. 9 : 12 Concerti a cinque pour un ou deux hautbois & cordes, Amsterdam 1722;
Op. 10 : 12 Concerti a cinque pour 3 violons, alto, violoncelle & B.C., Amsterdam (1735-36);
Bestecinin bunlardan başka elyazısı halinde saklanan yaklaşık yirmi adet eseri daha vardır.
(yalcinguran.com, tr.wikipedia.org)
Düzenleyen yönetici: