Maket Nedir?

ZeyNoO

V.I.P
V.I.P
Maket Nedir?

Herhangi bir objenin veya projenin 3 boyutlu sunumudur. Burada ana unsur ‘’ölçekli’’ olmasidir. Ölçüleri belli olan bir obje ya da proje ölçeklendirilip gerçeginden daha küçük insanin kolayca algilayabilecegi bir sekilde maketi yapilabilir. Küçük objelerin maketi söz konusu oldugunda ölçek büyültülür ya da 1/1 yapilir. Bu genelde prototip maketlerinde yapilir.
Maket günümüzde hobi olarak yapildigi gibi profesyonel anlamda hizmet veren kurumlar da bulunmaktadir. Günümüzde mimari maket profesyonel bir is hale gelmistir. Gelisen teknoloji ile cnc, lazer .. gibi bilgisayar destekli makineler kullanilmaya baslanmis ve dayanikli akrilik ve plastik malzemelerin islenmesi kolaylasmis, üretilen maketlerin kalitesi yükselmis 3 boyutta projelerin gerek malzeme gerekse renk dokusu bire bir yansitilmasina olanak saglamistir.
Maket, özellikle büyük ve karmasik projelerin anlasilmasini kolaylastirir. Bu yüzden pazarlama, tanitim, sunum gibi hizmetlerde sikça kullanilir.
Mimarlik ve mühendislik alaninda çokça kullanilan maketler ayni zamanda tasarim, prototip, topografik, askeri , çevresel , sahne ve sinema sektöründe, çesitli test yöntemlerinde kullanilmaktadir
 
MAKET YAPIMI İÇİN GEREKLİ MALZEMELER:

1-Maket parçalarını yerinden ayırmak için yan keski,
2-Çeşitli kalınlıkta fırçalar,
3-Maket bıçağı,
4-Çok ince zımpara,
5-Cımbız,
6-Almış olduğunuz makete göre boya, inceltici, dolgu macunu ve yapıştırıcı.

Maketin yapımına başlamadan önce ılık suda hafif şampuanlı pamuklu bir bez kullanarak yıkamanızda yarar vardır, zira bu malzemelerin basımında kalıpları zaman zaman yağlanmaktadır. Bu durumda maketinize sürdüğünüz boyadan çok iyi bir sonuç alamazsınız.
Makette boya işlemini parçaları birleştirmeden yapmanız önerilir aksi takdirde boyamanız oldukça güçleşebilir ama aynı renge boyanacak parçaları birleştirmekte sakınca yoktur hatta daha uygundur.
Montaj esnasında, özellikle büyük maketlerde, hafif aralıklar oluşabilir, bu sizin şevkinizi kırmaya yeterlidir. Bunun da çaresi dolgu macunudur. Dolgu macununu tatbik edip kurumasını bekledikten sonra ince bir zımpara kullanarak yüzeyi tekrar orijinal görünümüne getirebilirsiniz.
Maket ile uğraşırken hiçbir zaman acele yani kısa sürede bitirmeyi düşünmeyin çünkü bu size iyi bir eser meydana getirmenizi engeller. Düzenli ve sabırlı bir çalışma size ve başkalarının gözüne hoş görünen güzel bir maket yaratmanızı sağlar.

MAKETTE ESKİTME
Belirli bir maketi benzerlerinin oluşturduğu bir grupta farklı kılan nedir diye düşünüldüğünde akla ilk gelen boyama ve çıkartmadır. Peki bazı maketlerin göze batmasını sağlayan farklılık nedir? Eskitme...
Hiç eskitme yapılmamış maketler bir başka deyişle fabrika çıkışı maketlerde göze hoş görünür ancak maket yarışmalarında gerçeğe çok uygun eskitme yapılmış modeller daha çekici olur. Ancak burada önemli olan en fazla özen ve itina yani gerçeğe en uygun olmasıdır.
Her makette eskitme yapılabilir. Modelciler egzoz lekeleri, sıçramış çamur, pas vb. gibi her şeyi eskitme terimiyle belirtirler.
Eskitmeye başlamadan önce maketini yapacağınız modelin fotoğrafları incelenmelidir. Genellikle otomobiller temiz, tanklar ise kirlidir. Uçak ve gemiler ise ne tanklar kadar kirlidir ne de otomobiller kadar temizdir.
Zırhlı araçlar çok çabuk kirlenebilir. En basit bir tatbikat veya arazi operasyonunun bile bir zırhlı aracın kolaylıkla berbat görünmesine neden olabilir. Hareket halindeki bir tank toprağı ve tozu yerden kaldırarak sadece kendi üzerine değil onu takip eden diğer araçların üzerine de sıçratır ama çoğunlukla kendi üstüne biriktirir. Tekerlekler çamurlanır ve zamanla paletler paslanabilir. Gördüğünüz gibi eskitme gerçekçi bir maketin yaratılmasındaki en önemli öğedir.

ESKİTMELERDE KULLANABİLECEĞİNİZ MALZEMELER
Piyasalarda çok çeşitli renklerde pastel boyalardan yararlanmak mümkündür. Modelinizde yapacağınız eskitme için en uygun renklerden bazıları beyaz, açık gri, orta gri, sarı, toprak rengi, kahvemsi sarı, kırmızı, koyu kahve, ve siyahtır. Örneğin pas lekeleri için kırmızıya yakın olan renkler, kahve tonları; is ve gres lekeleri için koyu kahve ve siyahı kullanabilirsiniz.
Pastelleri toz haline getirmeden kesinlikle modelinize sürmeyin. Pastelleri çok ince bir zımpara ile toz haline getirebilirsiniz. Toz haline getirdiğiniz pastelleri ucu küt bir fırça veya pamuklu çubukla tatbik edebilirsiniz. Uçak üzerindeki egzoz lekeleri için kırmızımsı kahve, orta gri ve siyah tonların karışımı uygundur. Küt fırçayı yapılan bu karışıma daldırın sonra egzozun çıkış doğrultusuna göre doğal bir yaylım gösterecek şekilde sürün egzozdan uzaklaştıkça egzoz gazlarının dağıldığını belirtmek için fırçayı daha az bastırın. Küt fırçayla uygulanan pastel tozlar egzoz ve is lekeleri için mükemmeldir. Bu işlemden sonra bir pamuk parçasıyla pastel tozlarını dağıtın ki daha güzel bir görünüm elde etmiş olasınız.

UÇAKLARDA ESKİTME YAPABİLECEĞİNİZ NOKTALAR
Gerçek uçaklarda montaj veya boyadan yeni çıkmışlar haricinde az da olsa eskitme görülür. Örneğin gres yağından oluşan lekeler, uçarken havanın neden olduğu aşınmalar, silah barutundan oluşmuş lekeler, egzoz is lekeleri, uzun süre güneş altında kalmaktan solan renkler, lastiklerin yıpranmaları gibi.

TANKLARDA ESKİTME YAPABİLECEĞİNİZ NOKTALAR
Namlu ucundaki barut lekeleri, paletlerdeki pas, tekerleklerin çevresinde biriken çamur, yıpranmaya en müsait dördüncü teker, yakıt deposu dolum kapağının çevresindeki izler, egzoz çıkışındaki geniş is lekeleri, kapaklardaki aşınma, tank personelinin tutunarak tankın üzerine çıkarken aşındırdıkları kısımlar ve tankın üzerine sinmiş toz ve çamur.

GEMİLERDE ESKİTME YAPABİLECEĞİNİZ NOKTALAR
Bacalardaki is,borular ve panel çizgilerindeki paslanmalar, panelle üzerindeki tuz lekeleri, solmuş ahşap güverteler, halatın dolandığı yerlerdeki gres izleri, çıpa zincirinin bıraktığı izler ve oradan aşağıya doğru oluşan pas izleri.

TEKERLEKLER HAKKINDA
Eskitme yapılmış tekerlekli araçlarda tekerleklerin gerçekçi gözükmesi için çok ince bir zımpara ile lastiğin altında yani yere değen kısmında çok ince bir inceltme yapıp aracın yola oturduğunu canlandırabilirsiniz ve lastiğin yola değen kısımlarını da hafifçe zımparalayıp gerçekçilik kazandırabilirsiniz. Aynı durum uçak tekerlekleri için de geçerlidir.
 
Gerçek hayatta bulunan bir nesnenin çeşitli materyaller kullanarak seçilen ölçekte bir örneğini yapmaya maketçilik denir. Maketçilik yapılması planlanan bir evin mimari tasarımı için üretilen prototip içeriğinde bir ev maketi olabileceği gibi gerçek hayattaki ulaşım araçlarının (uçak, gemi, tren, araba vb.) birebir bir modelini yapmak da olabilir. Uçak maketçiliği(statik maket) oldukça rağbet gören dallarından bir tanesidir. 1/72, 1/48 ve 1/32 gibi oranları mevcuttur. 1. ve 2. Dünya Savaşı dönemi Uçakları, Soğuk Savaş dönemi Uçakları ve modern uçaklar olarak dönem dönem ayrılırlar. Yine ağırlığı 2. Dünya savaşı olmak üzere Zırhlı araç maketçiliği de 1/72, 1/48 ve 1/35 ölçeklerde önemli bir yer tutmaktadır. Tren maketçiliği maketçiliğin bir kolu olarak gelişmiş ülkelerde yaygın bir hobidir. Yaygın kullanılan ölçekler 1/87 (HO olarak adlandırılır), 1/100, 1/72 ve 1/200'dür. Bu hobi kapsamında demiryollarında işleyen veya geçmişte işletilmiş lokomotif ve vagonların maketi yapılabileği gibi bunların yapılmış hazır maketlerinin kolleksiyonu da yaygındır. Demiryolu ulaşımı olan bir mekanın canlandırma amacıyla kurgulamak ve maketini yapmak da ilgi çeken uğraşlardan birisidir.

Mocelcilik (Maketçilik), genç yaşlı milyonlarca insanın yapmaktan zevk aldığı bir uğraştır. Model, uçak, gemi, lokomotif, otomobil, ev ya da baş ka herhangi bir şeyin kopyasıdır. Aslına tıpatıp benzeyen ama genellikle daha küçük boyut larda yapılan modeller belirli bir ölçeğe göre küçültülür. Örneğin 1:100 ölçeğine göre mo deli yapılan bir geminin 100 cm uzunluğunda ki bir bölümü, modelde 1 cm uzunluğunda olur. Modeller gerçek planlara titizlikle uyu larak yapılır.
Modelcilikten tasarım mühendisliğinde de yararlanılır. Örneğin bir yapının bitince nasıl bir görünüm alacağı, bu yapının bir modeli yapılarak önceden görülebilir. Buna maket de denir. Sergilerde, müzelerde, okullarda ve fabrikalarda bu gibi maketlerden yararlanılır. Televizyon ve sinema filmlerinin çekiminde de böyle maketler kullanılır. Bilimkurgu film**lerindeki uzay gemileri bu türden modeller dir. Bir de gerçek boyutlarda yapılan model ler vardır. Örneğin bir uçağın, tıpkı modeli yapılarak aerodinamik özellikleri saptanır.

20. yüzyılda model yapımı, kullanılan maddelerin ve yapıştırıcıların gelişmesi sonucu büyük bir ilerleme gösterdi. Elektronik de netleme sistemlerinin ve küçük motorların yapılmasıyla motorlu modellere ilgi arttı. Uçak, otomobil, gemi, tren gibi taşıt modelle rine küçük boyutlu motorlar yerleştirilmeye başlandı.

Biri sergilemek için, öteki ise hareketli iki tür model vardır. Bunlardan birincisi hareket siz olup bir rafı ya da masayı süslerken, öbürü demiryolu ve tren modellerinde olduğu gibi bir odanın tamamını kaplayabilir.

Model Setleri
Eskiden büyük bölümü elle yapılan modelle rin yerini günümüzde modelin yapımında kullanılacak bütün parçaları ve parçaların nasıl birleştirileceğine ilişkin bilgileri içeren hazır setler almıştır. Uçak, gemi, tren ve otomobil modellerinden, uzay araçları, dino zorlar ve masal karakterlerine kadar birçok çeşidi olan bu setlerde, modelin yapımında kullanılacak araçlar ve yapıştırıcı dışında model için gerekli olan bütün parçalar vardır.

Model Trenler
19. yüzyılın sonlarında demiryolu modelleri yapılmaya başlandı. Önceleri model lokomo tifler buhar gücü ya da zemberekle çalıştırılı yordu, daha sonra buharlı izlenimi veren, ama küçük bir elektrik motoruyla hareket eden lokomotif modelleri yapıldı.

Demiryolu modellerinin bir ölçeğe göre yapılması özellikle önemliydi; çünkü raylar, vagonlar, lokomotif ve sinyal sistemi gibi kurularak bir araya getirilecek birçok birimin birbirine uyması ancak bunların bir ölçeğe göre yapılmasıyla sağlanabilirdi.
Demiryolu modellerinde elektronik denet leme sistemlerinin kullanılması, birden fazla trenin aynı ray üzerinde birbirinden bağımsız olarak ve bir uyum içinde hareket edebilmesi ni sağladı. Demiryolu modellerinin ilginç bir özelliği de küçük bir setle işe başladıktan sonra, zamanla modele eklenen yeni parçalar la, büyük ve karmaşık bir demiryolu modeli yapılabilmesidir.

Model Otomobiller
Otomobil modelleri iki türlüdür. Birinciler, ünlü markaların sergilenmesi amacıyla yapıl mış; ikinciler ise, uzaktan denetlenebilen küçük bir motorla donatılmış hareketli mo dellerdir. Bundan başka, elektrik motoruyla hareket eden model yarış otomobillerinin bir yarış pisti modeli üzerinde yarıştırıldığı setler de vardır.

Model Gemiler
Bilinen en eski modeller gemi modelleridir. Günümüzden 3.000 yıl kadar önce yapılmış olan gemi modelleri bulunmuştur. Yüzyıllar dan beri dünyanın birçok yerinde model yelkenli yarışları yapılmaktadır. ABD ve İn giltere'de kuruluş tarihi 1870'lere dayanan model gemi kulüpleri vardır.
II. Dünya Savaşı'ndan sonra küçük motor ların ve radyo dalgalarıyla çalışan uzaktan kumandalı aygıtların yaygınlaşmasıyla gemi modelciliğine ilgi hızla artmıştır. Günümüzde dünyanın birçok yerinde model gemi kulüple ri ve bu alanda çalışan uluslararası kuruluşlar vardır.
Gemi modelleri, serbest biçimde hareket edenler, bir kabloya bağlı olanlar ve radyoyla denetlenenler olarak üç ana gruba ayrılır. Model uçaklar gibi model gemiler de çok yüksek hıza ulaşabilir ve yarıştırılabilir. Bir kabloya bağlı olarak bir noktanın çevresinde dönecek biçimde yapılmış olan bir model hidroplan, saatte 200 kilometrenin üstünde bir hıza ulaşabilmek tedir.
Gemi modelleri için de hazır setler vardır. Ama birçok modelci, modelin yalnızca planı nı alıp model parçalarını kendi yaparak çalış mayı yeğler. Büyük modellerin yapımı küçük lere göre daha kolay olduğu için yeni başla yanların büyük modellerle çalışması daha uygundur.
 
Geri
Top