OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUĞUMUZA DÜZENLİ DERS ALIŞKANLIĞINI NASIL KAZANDIRABİLİRİZ?
OKULA BAŞLAYAN ÇOCUĞA NASIL YARDIMCI OLUNABİLİR?
Okula başlangıç çocuğun yaşamında bir dönüm noktasıdır. Okula başlayan çocuğa, anne-baba önce okul'a ve öğretmen'e saygı duyarak, çocuğun öğrenme faaliyetini önemseyerek ve eğer vererek katkıda bulunmalıdır.
Ünlü Türk düşünürü İmam'ı Gazali okula yeni başlayan çocuğun anne babalarına şunu önerir:
Okuldan döndükten sonra, çocuğun güzelce oynamasına ve okul yorgunluğunu gidermesine izin verilmelidir. Çocuğun oyundan alıkonması ve devamlı öğretim yükü altında ezilmesi; onun kalbini öldürür, zekasını köreltir ve hayatı başına zindan eder. Hatta onu, dersten başını kurtaracak çare aramaya yöneltir.' Anne-baba çocuğa öğrenmesi konusunda baskı yerine destekle yardımcı olmalıdır. Bu amaçla okula başlayan, çocuğun hala oyun çocuğu olduğu akıldan çıkartılmamalı OYUN'a ve ÇALIŞMA'ya ayrı zaman ayırarak programlı yaşama' çocuk özendirilmelidir. çok çalışmak' yerine verimli çalışmak' ilkesi temel alınmalı, bunun için zamanı iyi kullanması, çocuğa öğretilmelidir.
ANNE BABALAR , KENDİNİZİ YOKLAYIN!
- Öncelikle çocuğumuzla birlikte o gün hangi ders ve konuların çalışılacağını gözden geçirmeliyiz. Böylece onların heveslenmelerini ve kendilerini planlamalarını sağlamış oluruz.
- Çocuğumuzdan ödevlerine ne zaman başlayacağına karar vermesini isteyelim ve zamanında başladığında onu ödüllendirelim.
- Çocuğumuzun ödevleri yapmaya başlarken en kolay ya da en çok zevk aldığı ders ile başlamasını önerelim. Böylece yoğun bir sürece zevkli bir başlangıç yapmış oluruz.
- Uzun ödevleri kısa parçalara ayıralım.
- Çocuğumuzla birlikte bir ders çalışma programı hazırlayalım. Bunu yaparken günlük aktiviteleri ve çalışılacak derslerin uzunluklarını göz önüne alalım. Günü gününe çalışma alışkanlığını yerleştirebilmek için mutlaka o gün işlenen konuları tekrar etmesini sağlayalım ve bunun önemini belirtelim.
- Çalışma ortamı, çocuğumuzun fiziksel olarak rahat edebileceği bir yer olmalıdır.
- Çocuğumuz ders çalışırken onun dikkatini dağıtacak etkenleri gözden geçirmeliyiz. Televizyon, telefon, bilgisayar, odasındaki eşyalar, posterler gibi.
- Çalışma ortamında gerekli eğitim araçlarının bulunması işini kolaylaştıracaktır. İhtiyacı olacak olan araçların (ders kitapları, defterleri, sözlük, atlas vb.) elinin altında olması zamanı etkili kullanmada faydalı olacaktır.
- Çocuğumuzun çantasını hazırlaması, ödevlerini yerleştirmesi için ilk başlarda ona yardımcı olabiliriz. Ancak ona birkaç kez yardımcı olduktan sonra kendi kendine yapması için fırsat vermeliyiz.
- Çocuğumuzu her zaman destekleyici bir tutum içerisinde olalım. Okuldan geldiğinde onu kucaklayıp öpelim, bu davranışımız ona ödevler öncesinde moral ve destek olacaktır.
- Çocuğumuzun tüm derslerde aynı başarıyı göstermesi mümkün olmayabilir. Her çocuk ilgi ve yetenekleri açısından farlılıklar gösterebilir, farklı alanlara ilgisinin olacağını unutmayalım.
- Ödevlerini ona sürekli hatırlatmak, bu ödevlerin bir yük gibi görülmesine neden olabilir. Bunun yerine onunla konuşarak ödevlerini vaktinde yapmasının yararlarını anlatalım. Ödevinin ilk maddesini yaparken onun yanında olmak, ona yol göstermek ama ödevin tamamını birlikte yapmamak çok önemlidir.
- Özellikle ilköğretimin ilk sınıflarındaki çocukların dikkat süreleri kısadır. Buna göre ders çalışma süreleri belirlenmelidir. Unutmayınız ki çalışmanın uzunluğu değil verimliliği önemlidir.
- Aile üyeleri arasındaki bozuk ilişkilerin, çocuğun okul başarısını olumsuz yönde etkilediğini unutmayınız.
- Çocuğun başarısızlıkları karşısında kırıcı değil, anlayışlı olmaya çalışınız. Öncelikle kardeşleri ve arkadaşları ile kıyaslama yapmayınız.
- Elde ettiği hatalı sonuçtan eleştirmeyiniz. Yavaş yavaş ve onu incitmeden daha iyi sonuç almasına yardımcı olunuz.
- Çocuğunuzun üzerine onu sıkacak, bıktıracak derecede düşmeyiniz.
- Çocuğunuzdan yetenekleri üzerinde işler yapmasını beklemeyin, yetenekleri üzerinde başarılar beklemeyiniz.
- Çocuğunuzun kendi başına yapmak istediği çalışmaları işleri destekleyiniz. Çocuğa başlangıçta başarma ve ulaşma olasılığı kuvvetli olan işleri veriniz, amaçlar gösteriniz.
- Çocuğunuzun yanında aile sorunlarınızı tartışmayınız.
- Rüşvet vermek hatadır. İyi ve sorumlu olmayı, onun için bir fiyat ve pazarlık haline getirmeyiniz.
- Kendisinden ne beklediğinizi çocuğunuza anlatınız. Doğru olan budur, yanlış olan şudur' şeklinde açıklamalar bir çok yanlış davranışı önler.
- Anne- baba ve evdeki büyüklerin eğitim görüşleri farklıdır. Bu durum çocukta huzursuzluk ve huysuzluk yapar. Bu nedenle aile eğitim görüşünü ortak noktada birleştirmeli, bu noktada tutmalı ve kararlı olmalıdır.
- Çocuğun iyi arkadaşlık ilişkileri kurmasında yardımcı olunuz.
OKULA BAŞLAYAN ÇOCUĞA NASIL YARDIMCI OLUNABİLİR?
Okula başlangıç çocuğun yaşamında bir dönüm noktasıdır. Okula başlayan çocuğa, anne-baba önce okul'a ve öğretmen'e saygı duyarak, çocuğun öğrenme faaliyetini önemseyerek ve eğer vererek katkıda bulunmalıdır.
Ünlü Türk düşünürü İmam'ı Gazali okula yeni başlayan çocuğun anne babalarına şunu önerir:
Okuldan döndükten sonra, çocuğun güzelce oynamasına ve okul yorgunluğunu gidermesine izin verilmelidir. Çocuğun oyundan alıkonması ve devamlı öğretim yükü altında ezilmesi; onun kalbini öldürür, zekasını köreltir ve hayatı başına zindan eder. Hatta onu, dersten başını kurtaracak çare aramaya yöneltir.' Anne-baba çocuğa öğrenmesi konusunda baskı yerine destekle yardımcı olmalıdır. Bu amaçla okula başlayan, çocuğun hala oyun çocuğu olduğu akıldan çıkartılmamalı OYUN'a ve ÇALIŞMA'ya ayrı zaman ayırarak programlı yaşama' çocuk özendirilmelidir. çok çalışmak' yerine verimli çalışmak' ilkesi temel alınmalı, bunun için zamanı iyi kullanması, çocuğa öğretilmelidir.
ANNE BABALAR , KENDİNİZİ YOKLAYIN!
- Her çocuğun kendine özgü bir kişiliği olduğunu, çocuğunuzun hangi alanlarda başarılı yahut başarısız olduğunu biliyor musunuz?
- Çocuğunuz için koyduğunuz kurallarda tutarlı olduğunuzu düşünüyor musunuz? Bu kurallarda eşinizle uyum içerisinde misiniz?
- Çocuk eğitimi hususunda kaç kitap okudunuz? Bu konuda kendinizi yeterli görüyor musunuz?
- Çocuğunuza kültürel, milli ve dini gereklilikleri, örnek olarak aktarabildiğinizi düşünüyor musunuz?
- Çocuklarınıza verdiğiniz sözleri tutabiliyor musunuz?
- Çocuklarınızın taklit ederek özellikle de anne babasını model alarak davranışlarını geliştirdiğini biliyor musunuz?
- Çocuğun her yaşını kendine has özellikleri olabileceğini ergenlikte fiziksel, ruhsal, duygusal, zihinsel olarak hızlı bir değişime gireceğini biliyor musunuz?
- Çocuklarınızı sevdiğinizi, onlara değer verdiğinizi ve onlara güvendiğinizi hangi sıklıkta söylüyor ve bu duygularınızı davranışlarınızla gösterebiliyor musunuz?
- Çocuklarınız ile ilgili herhangi bir konuda onlarında fikrini alıyor musunuz?
- Çocuklarınızı eleştirirken kendi özeleştirinizi de yapabiliyor musunuz?
- Çocuklarınızı cezalandırdığınızda ya da hatalı bir davranışını gördüğünüzde ceza vermeden ve suçlamadan önce onu dinliyor musunuz?
- Çocuklarınızın görüştüğü arkadaşlarını hatta onların ailelerini tanıyor ve onlarla görüşüyor musunuz?
- Çocuklarınızın hakkında bilgi almak için öğretmenleri ile görüşmek için okula gidiyor, normal dışı bir davranış durumunda sınıf öğretmeni ve psikolojik danışmanı ile görüşüyor musunuz?
- Çocuklarınızın boş zamanlarını geçirmek için gittikleri yerleri ve kimlerle gittiklerini biliyor musunuz?
- Çocuklarınıza zaman ayırıp günü nasıl geçirdiklerini, duyguları ve sizinle konuşmak istediği konular hakkında onları dinliyor musunuz?