• Merhaba Ziyaretçi.
    "Hoşgeldin sonbahar "
    konulu resim yarışması başladı. İlgili konuya BURADAN ulaşabilirsiniz. Sizi de beğendiğiniz 2 resmi oylamanız için bekliyoruz...

Otomobiller, Geri Vitesteyken Neden Daha Farklı Bir Ses Çıkarır?

  • Konuyu açan Konuyu açan Enda
  • Açılış tarihi Açılış tarihi

Enda

Neylersin!!!
V.I.P
Araç sahiplerinin dikkatini çeken bu konunun, basit sayılabilecek ve de mantıklı bir açıklaması var.

Aracın vites kutusunda pek çok dişli mevcuttur. Vites kolu farklı pozisyonlara getirilerek söz konusu dişlilerin bir bölümü devreye alınır, gerekli olmayanlar ise birbirlerinden ayrılarak devre dışı bırakılır. Aracın ters yönde hareket etmesini sağlayan dişliler öbür dişlilerden yapı anlamında farklıdır. Öteki dişliler helis dişliyken, geri vites dişlileri ise düz dişlidir.

5c6bb643fa3fa6fd1458a411f0d45c9bccb1f3ac.webp

Düz dişliyle helis dişli arasındaki fark şöyle özetlenebilir:

l l l l l l l l l l l l
Şekil 1-A

.\\\\\\\\\\\\\\’
Şekil 1-B

2ace45c8a5de60d1fb2b3a0d33acf3781b68138f.webp

Dişliler, hareketi iletmeye yarayan dişleri olan disk biçimindeki metal parçalardır. Bir dişliye yandan bakıldığında, şayet düz dişli ise dişler Şekil 1-A'daki gibi gözükür. Helis dişliler ise, dişleri dişli eksenine açılı olacak biçimde açıldığından Şekil 1-B'deki gibidir.

8fe16f67a2635fcdd29028f1915ceb9921a5a57d.webp

İleri viteslerde helis dişli kullanılmasının nedenleri:

1. Helis dişlilerde sürtünme nispeten daha az gerçekleştiğinden, ısınma problemi çok daha az olur.

2. Helis dişlilerin ömrü, düz dişlilere kıyasla çok daha uzundur.

3. Helis dişliler, daha az gürültü oluşturur.

4. Helis dişliler nispeten daha az vibrasyon ve sarsıntıya sebep olurlar.

251b725d919f30ccc876c84795f72dbb72d0adeb.webp

Geri vites için düz dişli kullanılmasının sebebi ise, ekonomik olmasıdır. Helis dişlinin yapımı düz dişliye kıyasla çok daha zor ve pahalıdır. Kısa zamanlı kullanıma sahip geri vites dişlisinde helis dişli kullanımı, aracın ömrü süresince yapacağı yakıt tasarrufuna nazaran çok fazla imalat maliyeti getirir. Aracın ömrü boyunca gideceği birkaç kilometrelik geri vites mesafesinde oluşturacağı ses, titreşim ve ısınma ise çok da mühim değildir. Dahası çıkardığı ses öbür otomobillerin sürücüleri tarafından bir tür ikaz sinyali olarak algılandığından, tercih dahi edilir. Hiç kimse, yalnızca geri viteste gitmek üzere araç satın almayacağına göre, yüz binlerce km ömrü bulunan bir dişli kullanmak çok mantıklı değildir
 
Geri viteste sesin değişmesi yararlı bir durum, sesi duyduğunuzda aracın geri geldiğini anlamak mümkün oluyor. Bunun teknik açıklamasını bilmek isteyenler için de güzel bir konu olmuş. :)
 
Geri
Top