Psikolojik rahatsızlığı sanal (avatar) terapi
Günümüzün ve kimilerine göre geleceğin yeni psikolojik tedavi yöntemi; avatar-terapi. Psikolojik rahatsızlığı olup doktora gitmeye çekinenler, artık sanal dünyadaki gerçek terapistleri ziyaret ediyor...
'Artık dünyada insanların ikinci bir hayat yaşadıkları sanal dünyalar pek alışıldık. Bunların en ünlüsü ise 20 milyon oyuncusu bulunan, yarattığınız avatar ile gerçek hayatta ne yapabiliyorsanız aynısını simüle edebildiğiniz 'Second Life'. Türkçesi 'İkinci Hayat'. Evlenip, iş bulabildiğiniz, hatta para kazanabildiğiniz bu oyundaki son trend ise siber-terapi. Avatar terapi de diyebileceğimiz bu trend Second Life ile sınırlı değil. Yeni Aktüel dergisi; terapistlerin muayenehane açtıkları, psikologların danışmanlık yaptığı, hatta gerçek hastanelerin oyunlarda sanal hastane kurduğu bu yeni siber-terapi dünyasını inceledi...
HER TEDAVİDE KULLANILIYOR
Avatar-terapi; yükseklik, kapalı alan korkusu gibi her tür fobi, sosyal anksiyete bozukluğu, depresyon, şizofreni, Asperger sendromu, madde bağımlılığı, özellikle Irak ve Afganistan'dan dönen askerlerin yaşadığı Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) ve hatta otizm tedavisinde bile kullanılıyor. Avatar-terapi, 'Second Life' oyunu ile sınırlı da değil. Terapistler 'World of Warcraft' oyununda cüce, Elf ya da büyücü olarak oyuna giriyor ve günde 16 saate kadar oyun oynayan bağımlıları burada tedavi etmeye çalışıyorlar.
SİBER-HASTANELER AÇILIYOR
Second Life'ta sanal muayenehaneler, siber-hastaneler açılıyor. İngiltere'deki, Royal Sussex Hastanesi'nin bire bir aynısı 'Second Life'ta da hizmet veriyor. Hastanenin pencerelerinden görünen şehir manzarası bile gerçeğiyle aynı. Second Life'ta sanal muayenehaneler, siber-hastaneler açılıyor. İngiltere'deki, Royal Sussex Hastanesi'nin bire bir aynısı 'Second Life'ta da hizmet veriyor. Hastanenin pencerelerinden görünen şehir manzarası bile gerçeğiyle aynı.
GAZİLER BURADA DANS EDEBİLİYOR
Second Life, terapistsiz de terapi amaçlı kullanılabiliyor. Örneğin yürüme kabiliyetini kaybeden gaziler burada dans edebiliyor, utangaç kişiler burada partilere katılıyor.
Terapist travmaları tekrar yaşatabiliyor
Avatar-terapinin en büyük avantajı, travma yaratan rahatsızlığa sebep olan durumun simüle edilebiliyor olması. Bir otomobil kazası, ölen biriyle yaşanmış diyaloglar, yüksekten düşme, yılanla karşılaşma ya da bir savaş sahnesi tekrar tekrar hastaya yaşatılabiliyor. Terapistin gerçek hayatta böyle birebir olaylar yaratarak müdahale etmesi pek mümkün değilken Second Life'ta bu çok mümkün. O nedenle avatar-terapi psikiloji ve psikiyatrinin geleceği olarak görülüyor.
İFADE RAHATLIĞI
Avatar-terapinin en büyük avantajlarından biri de hastaların yüz yüze iletişimde açıklamaktan çekinebilecekleri zaaf, anı, fanteziler ve korkularını, avatarı üzerinden rahatlıkla ifade edebilmesi. Hatta bir araştırmaya göre sanal terapilere katılanlar, gerçek hayattakinden dört kat fazla seans talep ediyor...
Günümüzün ve kimilerine göre geleceğin yeni psikolojik tedavi yöntemi; avatar-terapi. Psikolojik rahatsızlığı olup doktora gitmeye çekinenler, artık sanal dünyadaki gerçek terapistleri ziyaret ediyor...
'Artık dünyada insanların ikinci bir hayat yaşadıkları sanal dünyalar pek alışıldık. Bunların en ünlüsü ise 20 milyon oyuncusu bulunan, yarattığınız avatar ile gerçek hayatta ne yapabiliyorsanız aynısını simüle edebildiğiniz 'Second Life'. Türkçesi 'İkinci Hayat'. Evlenip, iş bulabildiğiniz, hatta para kazanabildiğiniz bu oyundaki son trend ise siber-terapi. Avatar terapi de diyebileceğimiz bu trend Second Life ile sınırlı değil. Yeni Aktüel dergisi; terapistlerin muayenehane açtıkları, psikologların danışmanlık yaptığı, hatta gerçek hastanelerin oyunlarda sanal hastane kurduğu bu yeni siber-terapi dünyasını inceledi...
HER TEDAVİDE KULLANILIYOR
Avatar-terapi; yükseklik, kapalı alan korkusu gibi her tür fobi, sosyal anksiyete bozukluğu, depresyon, şizofreni, Asperger sendromu, madde bağımlılığı, özellikle Irak ve Afganistan'dan dönen askerlerin yaşadığı Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) ve hatta otizm tedavisinde bile kullanılıyor. Avatar-terapi, 'Second Life' oyunu ile sınırlı da değil. Terapistler 'World of Warcraft' oyununda cüce, Elf ya da büyücü olarak oyuna giriyor ve günde 16 saate kadar oyun oynayan bağımlıları burada tedavi etmeye çalışıyorlar.
SİBER-HASTANELER AÇILIYOR
Second Life'ta sanal muayenehaneler, siber-hastaneler açılıyor. İngiltere'deki, Royal Sussex Hastanesi'nin bire bir aynısı 'Second Life'ta da hizmet veriyor. Hastanenin pencerelerinden görünen şehir manzarası bile gerçeğiyle aynı. Second Life'ta sanal muayenehaneler, siber-hastaneler açılıyor. İngiltere'deki, Royal Sussex Hastanesi'nin bire bir aynısı 'Second Life'ta da hizmet veriyor. Hastanenin pencerelerinden görünen şehir manzarası bile gerçeğiyle aynı.
GAZİLER BURADA DANS EDEBİLİYOR
Second Life, terapistsiz de terapi amaçlı kullanılabiliyor. Örneğin yürüme kabiliyetini kaybeden gaziler burada dans edebiliyor, utangaç kişiler burada partilere katılıyor.
Terapist travmaları tekrar yaşatabiliyor
Avatar-terapinin en büyük avantajı, travma yaratan rahatsızlığa sebep olan durumun simüle edilebiliyor olması. Bir otomobil kazası, ölen biriyle yaşanmış diyaloglar, yüksekten düşme, yılanla karşılaşma ya da bir savaş sahnesi tekrar tekrar hastaya yaşatılabiliyor. Terapistin gerçek hayatta böyle birebir olaylar yaratarak müdahale etmesi pek mümkün değilken Second Life'ta bu çok mümkün. O nedenle avatar-terapi psikiloji ve psikiyatrinin geleceği olarak görülüyor.
İFADE RAHATLIĞI
Avatar-terapinin en büyük avantajlarından biri de hastaların yüz yüze iletişimde açıklamaktan çekinebilecekleri zaaf, anı, fanteziler ve korkularını, avatarı üzerinden rahatlıkla ifade edebilmesi. Hatta bir araştırmaya göre sanal terapilere katılanlar, gerçek hayattakinden dört kat fazla seans talep ediyor...