Satranç Ögrenelim

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE
Bu Ayın Lideri
ROK

Şah sahip olduğumuz en önemli taş olduğu için mümkün olan en güvenli noktaya taşımak önemli bir noktadır. Aynı zamanda kalenin de oyuna girmesi için rok yaparız.

Rok yaptığımızda şahımızı iki kare sola veya sağa kalemizi de şahın diğer tarafına taşırız. Aşağıdaki diyagramlarda nasıl rok yapıldığı gösterilmiştir.
 
Düzenleyen yönetici:
Birkaç Temel Satranç Prensibi

Bazı temel prensipler aşağıda belirtilmiştir. Bunlar mutlak kurallar olmayıp herhangi bir anda işinizi kolaylaştırabilecek genellemelerdir.

* Her iki tarafta da piyon içeren açık konumlarda filler çifti önemli, hatta çoğunlukla kesin üstünlük oluşturmaktadır.

* Piyonlar arasındaki kopukluk zayıflık yaratır.

* Diğer piyonlar tarafından korunamayan "izole" bir piyon, çoğunlukla zayıftır.

* İzole piyona sahip oyuncu bu piyonun ileri doğru sürülmesi fırsatından her zaman yararlanmalıdır.

*İzole piyona karşı oynayan taraf partiyi basitleştirmek ve elverişli bir oyun sonuna yöneltmek için çabalamalıdır.

* Piyonlarınızdan adacıklar meydana gelmemesine çalışın.

* Oyun ortasında şah kanadındaki piyonlar, ancak belli tehditlerin (özellikle rakip şaha karşı) oluşturulması için iyi olanaklar mevcut olduğu takdirde, ilerletilmelidir.

* Hareket yeteneğini kısmen ya da tamamen kaybeden bir piyon zayıftır.

* Kalelerin en güçlü olduğu yer 7. yataydır.

* Açık hatlar büyük avantaj sağlar.

* Merkez çıkmanız gereken basamaktır.

* Kapalı pozisyonlarda ve tek kanatta piyon bulunması halinde at, file tercih edilir.

* Oyun tek kanatta oynanıyorsa (tek kanatta piyon), at filden güçlüdür.

* Piyonları kendi renginde ise fil kötüdür.

* Filler oyun sonlarında bir kanattan öteki kanada tek hamlede gittiklerinden oldukça güçlüdür.

* Genelde açık olan kanatlarda veya her iki kanatta piyon bulunması halinde fil, ata tercih edilir.
 
Satranç Öğrenelim - ŞAH ÇEKMEK ne demektir?
ŞAH ÇEKME
Şahın rakip bir taş tarafından tehdidine şah çekme (kiş) denir. Satrançta temel amaç şahı esir almak olduğu için böyle bir durumda aşağıda belirtilen şekilde hareket edilebilir.
Rakip şah çektiğinde aşağıdakilerden birini yapmalıyız:

  1. Şah tehdit altında olmayan bir kareye kaçmalıdır.
  2. Tehdit eden taşla, şah arasına bir taş konulmalıdır. (Tehdit eden taş at ise bu madde geçersizdir.)
  3. Tehdit eden taş alınmalıdır.
sah-ckme.webp
Yapılabilecek bazı hamleler...
 
MAT

Şah çekildiğinde daha önce belirttiğimiz üç madde uygulanamıyorsa MAT olmuştur.
satranc.webp

Siyah şahını kaçamaz, araya taş koyamaz ve veziri alamadığı için mat olmuştur.
 
Satrancınızı Geliştirmek İçin 5 Yöntem

Satranca yeni başlayan her satranç öğrencisi oyununu geliştirmek için çeşitli yöntemlere başvurur. Birçoğu bu konuda nasıl bir yol izleyeceğini tam olarak kestiremez. Özellikle birçoğu satrancını geliştirmek için ilk adım olarak ''kombinezonlar''ı (Satranç Problemleri) görür.

Kombinezonların tabiki de satranca katkısı vardır. Özellikle satrançta hesap yeteneğinizi geliştirmede... Fakat satranca yeni başlayan bir oyuncunun ilk önce hesap yeteneği geliştirmesi yerine temel prensipleri öğrenip sıkça taktik çalışmalıdır. Unutmayın ki satrancınızı geliştirmek için çok sıkı çalışmanız gerekmektedir.

1-) Daha Çok Satranç Oyna
Herkese apaçık söylenen ve sıkça hafızada yer eden bir ifadedir. Ancak satranca ne kadar yakın olursanız hem o kadar çok bilgi sahibi olursunuz hemde bir o kadar çok seversiniz. Aslında bu maddede satranç oynamaktan kasıt eğer satranç oyuncusu orta seviyedeyse kesinlikle çalışma stili kombinezon çözmeye yönelik olmalıdır.Eğer satranca yeni başlayan biriyse (taşların hareketi ve tahtayı tanıdıktan sonraki aşama) kesinlikle pratik kazanmak için basit temaları gözden geçirmelidir.

2-) Ustaların Oyunlarını İnceleyin
Orta seviyeli bir oyuncunun mümkün olduğunca yapması gerekenlerden biride ustaların maçlarını değerlendirmektir. Ustaların maçlarındaki her hamlenin Neden-Amaç-Sonuç teması içinde her hamlenin analizini yapmalıdır.Kuşkusuz bu satrancı anlama ve hesap yeteneğinizi paralel olarak arttıracaktır.

(Kendiniz ustaların oyunlarını analiz edemeseniz bile birçok kitaplarda yada sitelerde ustaların analizli oyunları var. Buda sizin için en büyük kaynaklar.)

3-) Kendi Oyunlarını Gözden Geçir
Kendi oyunlarını gözden geçirmenizin en büyük katkısı yaptığınız hatalardan ders çıkararak aynı hataya bir daha düşmemenizdir. Eğer siz kendi oyunlarınızı analiz etmezseniz size göre doğru olan hamleleri yapmaya devam edersiniz.Buda taktiksel olarak size eksi şeklinde geri döner. Aynı zamanda kendi oyunlarınızı analiz etmeniz demek kendi satranç stilinizi keşfetme ve geliştirmeyide sağlar.

4-) Taktikler,Taktikler,Taktikler
Taktik çalışmak ve basit temalar üzerinde yoğunlaşmak size önemli ölçüde pratiklik kazandırır. Yeni başlayanlara yönelik taktik olarak; genel matlar ve terimleri (çatal, şiş, opozisyon vs.) öğrenmekle başlamalıdır. Orta seviyeli oyuncular için ise; Açılışlar, konumsal oyun için gerekli etmenler vb. gibi faktörlere yönelmelidir.

5-) Özel Dersler
Bir satranç oyuncusunun kendine ait bir antrenörü olması o kişi adına büyük bir deneyimdir. Özel derslerde hem satranç gelişiminize daha rahat katkıda bulunma ve bu işin psikolojik olarak moral vermeyle satranca katkıda bulunmasında büyük bir ölçüt vardır. Aynı zamanda bir antrenörle çalışmak klüplere girmek ve turnuvalara katılmak gibi aktivitelerde vardır.Bu sayede oldukça tecrübe kazanırsınız.
 
Satranç Öğrenelim - Beraberlik nasıl olur ?

Beraberlik nasıl olur ?

Beraberliğin altı yolu vardır;

1. Sürekli Şah
Eğer bir taraf sürekli olarak aynı şekilde şah çekme olanağına sahip ve diğer tarafından bundan kurtuluş şansı yok ise beraberlik olur.

2. PAT
Eğer bir tarafın şahı kiş altında değil ve kurallara uygun bir hamle yapamıyorsa PAT olur.

3. Mat Edecek Taşın bulunmaması
Eğer iki tarafında mat edecek yeterli materyali bulunmuyorsa beraberlik olur.
1-Tahtada sadece iki şahın bulunması
2-Şaha karşı şah ve fil
3-Şaha karşı şah ve at
4-Şaha karşı şah ve iki at

4. Hamle tekrarı
Eğer aynı pozisyon tahta üstünde üç defa oluşmuşsa beraberlik olur.

5. Elli Hamle Kuralı
Eğer iki tarafta elli hamle boyunca piyon sürmemiş veya taş almamışsa berabere olur.

6. Anlaşmalı Beraberlik
İki tarafta oyunun beraberlikle sonuçlanacağına inanırsa beraberlikte anlaşabilir.
 
Satranç Öğrenelim - Hamlelerin Yazılması (Notasyon)

Hamlelerin Yazılması (Notasyon)

Satranç dünyasında cebirsel notasyon kullanılmaktadır. Satranç tahtası aşağıda da gösterdiğimiz gibi, düşey sutunlarda birer harf (a, b, c, d, e, f, g, h) ve yatay sutunlara birer sayı (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ) konulur. Böylece her kare bir harf ve bir de sayı ile belirlenmiş olur.

Yukarıda 5. sıra işaretlenmiştir

C sütunu işaretlenmiştir.

a3-f8 diyagonali işaretlenmiştir.


Satranç maçlarının yazılması için özel kısaltmalar geliştirilmiştir. Bunlar:

Ş-Şah
V-Vezir
K-Kale
A-At
F-Fil
!-Kuvvetli Hamle
!!-Çok Güzel Hamle
?-Zayıf Hamle
??-Ağır Hata
0-0 - Küçük Rok
0-0-0 - Büyük Rok

Örnek bir maçın yazılması:

Kasparov,G - DEEP JUNIOR


1.d4 d5 2.c4 c6 3.Ac3 Af6 4.e3 e6 5.Af3 Abd7 6.Vc2 Fd6 7.g4 Vezir piyonu açılışları içinde beklenmedik bir hamle
7...dxc4 Kitap hamlesi .
8.Fxc4 b6 Oyuncular açılış kitabından çıkıyorlar, bu hamle büyük ihtimalle en iyi hamle değil . Bu hamle hazırlıklar sırasında dikkate alınmamıştı ve Junior şimdi açılış kitabı dışında rastgele oynuyor
9.e4 e5 Junior bu hamle için 25 dakika düşündü. Ekran siyahlaşınca ufak bir panik yaşandı. Tam bilgisayarı yeniden başlatırken birisi ekran koruyucunun devreye girmiş olabileceğini belirtti. Deep Junior bu pozisyondan hiç hoşlanmadı. Bu pozisyon için yaklaşık 0.70 puan verdi ve bu hiçbir zaman iyileşmedi. Fb7 alternatifi oldukça büyük karmaşıklıklar doğurur. Junior çok fazla zaman harcadı ama ilginç c5 hamlesini dikkate almadı.
10.g5 Ah5 11.Fe3 O-O 12.O-O-O Vc7 13.d5 Kasparov bu hamle için yarım saat harcadı
13...b5 tam bir Junior hamlesi. Tavsiye edilen devam yolu: c5 Junior, tarafından kayba gittiği gösterildi [13...Bb7 14.dxc6 Bxc6 15.Nb5 Bxb5 16.Bxb5 Nc5 17.b4 Ne6 18.Qxc7 Bxc7 (or Nxc7) siyah için daha iyi olabilir, ama çok fazla değil ve vezirlerin tahtada olmadığını düşünürsek çok fazla pratik şans yok]
14.dxc6 bxc4 15.Ab5 Vxc6 16.Axd6 Fb7 Deep Junior bu hamle için 35 dakika harcadı. Bir turnuvada harcadığı en fazla zaman! Nedeni tabiki vaziyetin kötüleşmesi 17.Vc3 Kae8 Göründüğü gibi bu umutsuzluk hamlesi değil. E5i kaybetmektense Deep Junior değişim karşılığında insiyatifi veriyor.
18.Axe8 Kxe8 19.Khe1 Vb5 20.Ad2 Kc8 21.Sb1 Af8 22.Sa1 Ag6 Yetersiz ve çok geç. Junior ın bu denemeleri birşey kazandırmıyor. Kasparov'un bu partiyi ele alışı oldukça etkileyici.Bu basit bir tekniğin oldukça üzerinde ve bahse girerim ki birçok büyükusta bunu başaramazdı.
23.Kc1 Fa6 24.b3 Çöküş. Junior değişimi kaybediyor ve kötü bir pozisyona razı oluyor.
24...cxb3 25.Vxb3 Ka8 26.Vxb5 Fxb5 27.Kc7 Beyaz terk eder
1-0
 
Not: Dosya uzantıları jar olarak görünmesine bakmayın zip yada rar olarak geliyor


Satranc yuklemek icin iste adres

2DPlay tarafından hazırlanmış olan Crazy Satranç uygulaması, satranç oyunlarına yeni bir soluk getiriyor.

Oyunda amaç normal satranç kuralları ile fakat elinizde sadece bir oyuncu (At) bulunarak önünüze çıkan piyonları onlar sizi yemeden yemek ve çıkan yeni eklentileri yine kurallara uygun hamleler yaparak almak. Bu eklentiler sayesinde rakibin hızını yavaşlatabilir ya da bir kerede birden fazlasını yeme fırsatı bulabilirsiniz.

Bu uygulama sayesinde Satrancın önemli taşlarından olan Atı kullanma hızınızı geliştirebilirsiniz.
Uygulama 4 seviyeden oluşuyor, ilk 3 seviyeyi başlangıçta seçebiliyorsunuz. 4. seviyeyi ise bu 3 seviyeyi geçtikten sonra seçmeniz mümkün oluyor.
 
Teşekkürler acelya. Çok güzel bir konu olmuş :)

Hele alttaki resme bayıldım. Bana birkaç tane bu şeklilde yan taraftan panoyu tutmuş şekilde örnek resim lazım :)
 
Geri
Top