Yapay zeka (AI) ile otobüs sürmek mümkün, ancak bu teknolojinin güvenli ve etkin bir şekilde uygulanabilmesi için bazı zorluklar ve gereklilikler var. İşte detaylı bir analiz:
- Otonom Sürüş Sistemleri: Günümüzde Tesla, Waymo, Cruise gibi şirketler AI destekli otonom araçlar geliştiriyor. Ancak bu teknoloji daha çok binek araçlar için test ediliyor.
- Otobüslerde Kullanım: Otobüsler daha büyük ve ağır olduğu için daha karmaşık kontrol sistemleri gerekiyor. Ayrıca, şehir içi trafikte yayalar, duraklar, sıkışık trafik gibi ek zorluklar var.
- Avrupa'da Otonom Otobüsler:
- Finlandiya (Helsinki): 2016'da "Sohjoa" projesiyle otonom minibüsler test edildi.
- Fransa (Lyon): Navya firması, elektrikli otonom otobüslerle deneme seferleri yaptı.
- İsveç (Stockholm): "SJ Autonomous Buses" projesi kapsamında test sürüşleri yapıldı.
- Asya'da Gelişmeler:
- Çin: Baidu ve DeepWay, otonom kamyon ve otobüs projeleri üzerinde çalışıyor.
- Singapur: Otonom otobüsler 2023'te belirli güzergahlarda denendi.
- Güvenlik: AI'nın karmaşık trafik koşullarında ani kararlar alabilmesi gerekiyor (örneğin, bir yayanın yola atlaması).
- Yasal Düzenlemeler: Birçok ülkede tam otonom araçlara izin veren yasalar henüz yok.
- Altyapı Uyumu: Akıllı yollar, V2X (araçtan-her-şeye) iletişim sistemleri gibi teknolojilerin yaygınlaşması gerekiyor.
- 2025-2030: Belirli güzergahlarda (havaalanı, üniversite kampüsü gibi) sınırlı otonom otobüsler kullanılabilir.
- 2030+: Tam otonom otobüsler, özellikle elektrikli ve paylaşımlı ulaşım sistemlerinde yaygınlaşabilir.


New chat