Halkla İlişkiler Alanında Yapılan Araştırma Türleri
Halkla İlişkiler alanında gerçekleştirilen altı temel araştırma kategorisi mevcuttur. Bunlar, Çevreyi İzleme Amaçlı Araştırmalar, Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi, İletişim Takibi, Sosyal Sorumlulukla İlgili Araştırmalar, Eşik Bekçisi Araştırması, Çıktı Analizleri ve Değerlendirme Araştırmalarıdır.
Çevreyi İzleme Amaçlı Araştırmalar
Halkla ilişkiler faaliyetlerini planlamak için yapılan araştırmalardan biri, kurum üzerinde etkili olabilecek sosyal olayları ve kurumun çevresini oluşturan kamuoyundaki eğilimleri gözlemek amacıyla yapılan araştırmalardır. Bu araştırmaların iki aşaması mevcuttur. İlk aşama “erken uyarı” aşamasıdır. Bu, ortaya yeni çıkan sorunları ya da konuları tanımlamaya yönelik bir girişimdir ve olası yeni gelişmeleri haber veren yayınlara yönelik sistematik bir içerik analizi biçimini alır. Örneğin bir kurum ekonomi, politika ve bilim alanındaki bilimsel dergilere içerik analizi yaparak yeni eğilimleri ortaya çıkarmaya çalışabilir. Çevreyi izleme amaçlı araştırmaların ikinci aşaması, temel sorunlar veya konular üzerinde kamuoyunun nabzını tutmaktır. Bu tipik olarak ya belirli bir dönem zarfında aynı deneklerle birkaç kez görüşmeyi temel alan uzun dönemli panel çalışmaları şeklinde olabilir ya da deneklerle bir kez görüşülen kesitsel bir kamuoyu araştırması şeklinde yapılabilinir. Ayrıca Internet çevresel izlemeye yeni bir boyut kazandırmıştır. Halkla ilişkiler araştırmacıları müşterileriyle ilgili uygun haber gruplarını taramakta ve toplumsal eğilimleri tahmin etmeye çalışmaktadırlar.
Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi
Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi, adından da anlaşılacağı gibi bir kurumun halkla ilişkiler açısından konumunu belirlemek üzere yapılan kapsamlı çalışmalardır. Bu tip araştırmalar, söz konusu firmanın duruşunu hem içten (çalışanlarının gözünden) hem de dışarıdan (müşterilerin, paydaşların, toplum liderlerinin vb. gözünden) ölçmek için kullanılır. Başka bir ifadeyle Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi, bir kurumun özellikle halkla ilişkiler aktivitelerini tanımlamada, ölçmede ve değerlendirmede kullanılan ve gelecekteki halkla ilişkiler kampanyalarına kılavuzluk eden bir araştırma aracıdır. Halka İlişkiler Çalışmalarının Takibine ilk basamak kitle içersinde firma adına önemli olan grupları belirlemektir. Bu süreç aynı zamanda kuruma yönelik anahtar roldeki paydaşların tanımlanması şeklinde de tanımlanabilir. Bunların içinde tüketiciler, işçiler, kanun koyucular vb. olabilir. Bu genellikle firma içinde her bölümde görev alan yönetim personeli ile yapılan görüşmeler aracılığıyla ve firmanın dış iletişimine yönelik bir içerik analizi çalışmasıyla gerçekleştirilir. İkinci basamak, bu kitlelerin her biri tarafından firmaya nasıl bakıldığının belirlenmesidir. Bu kurumsal bir imaj çalışmasını gerektirir, kurumsal imaj çalışması kitlelerle yapılan anketler anlamına gelmektedir. Ankette yer alan sorular genellikle firma ile olan aşinalığı ölçmeye yönelik tasarlanmaktadır. (Örneğin, denekler firma logosunu tanıyabiliyor mu?, Bir ürünün üreticisini tanımlayabiliyor mu?, Firmanın yönetim kurulu başkanın adını biliyor mu?) Ayrıca bu araştırmalarda deneklerin kuruma yönelik tutum ve algıları da ölçülmektedir.
İletişim Takibi
İletişim Takibi, Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi’ne benzemektedir ama hedefleri daha dardır. Firmanın halkla ilişkiler programının tamamından ziyade firmanın kullandığı ya da yaydığı içsel ve dışsal iletişim unsurları ile ilgilenmektedir. İletişim takibinde genellikle kullanılan üç araştırma tekniği, okur anketleri, içerik analizi ve okunurluluk çalışmalarıdır. Okur anketleri belirli bir yayını (örneğin, yıllık raporlar, şirket içi bülten vb) kaç kişinin okuduğunu ve içerdiği mesajları hatırladığını ölçmeye yönelik tasarlanmış çalışmalardır. Bu çalışmaların sonuçlarına bakılarak, yayınların içeriği, görünüşü ve dağıtım yöntemi geliştirilir. İçerik analizi medyanın kurum hakkında ve kurumdan kaynaklanan haberleri ve diğer bilgileri nasıl ele aldığını ortaya çıkarmak için kullanılır; bu çalışmalar firma içindeki uzmanlar veya basın kapsamına yönelik bilgisayar destekli çalışmalar yürüten özel kuruluşlar tarafından gerçekleştirilir. Okunurluluk çalışmaları firmanın ortaya koyduğu basın bültenlerinin ve çalışanlara yönelik yayınlarının okunur olup olmadığını belirlemede yardımcı olur. Ayrıca firmanın iç iletişimine yönelik takipler, kurum için iletişim kanallarının analizlerini de kapsamaktadır.
Sosyal Sorumlulukla İlgili Çalışmalar
Sosyal Sorumlulukla İlgili Çalışmalar, kurumun toplumsal performansını yani topluma yönelik sorumluluklarını ne ölçüde yerine getirdiğini ölçmek amacıyla tasarlanan ufak ölçekli bir çevreyi izleme araştırmasıdır. Bu çalışmalar, firma sponsorluğundaki çevreye duyarlılık, çalışan güvenliği gibi konulardaki sosyal eylem programlarına yönelik geri bildirimlerin alınmasını sağlamaktadır. Sosyal sorumlulukla ilgili araştırmaların en güç yanı güvenilir, objektif ve karar vermeye yetecek ölçüde bilgi toplamaktır, çünkü söz konusu kurumun kamu yararına yaptığı işlerin ne ölçüde yeterli olup olmadığına karar verilmesi oldukça özneldir.
Halkla İlişkiler alanında gerçekleştirilen altı temel araştırma kategorisi mevcuttur. Bunlar, Çevreyi İzleme Amaçlı Araştırmalar, Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi, İletişim Takibi, Sosyal Sorumlulukla İlgili Araştırmalar, Eşik Bekçisi Araştırması, Çıktı Analizleri ve Değerlendirme Araştırmalarıdır.
Çevreyi İzleme Amaçlı Araştırmalar
Halkla ilişkiler faaliyetlerini planlamak için yapılan araştırmalardan biri, kurum üzerinde etkili olabilecek sosyal olayları ve kurumun çevresini oluşturan kamuoyundaki eğilimleri gözlemek amacıyla yapılan araştırmalardır. Bu araştırmaların iki aşaması mevcuttur. İlk aşama “erken uyarı” aşamasıdır. Bu, ortaya yeni çıkan sorunları ya da konuları tanımlamaya yönelik bir girişimdir ve olası yeni gelişmeleri haber veren yayınlara yönelik sistematik bir içerik analizi biçimini alır. Örneğin bir kurum ekonomi, politika ve bilim alanındaki bilimsel dergilere içerik analizi yaparak yeni eğilimleri ortaya çıkarmaya çalışabilir. Çevreyi izleme amaçlı araştırmaların ikinci aşaması, temel sorunlar veya konular üzerinde kamuoyunun nabzını tutmaktır. Bu tipik olarak ya belirli bir dönem zarfında aynı deneklerle birkaç kez görüşmeyi temel alan uzun dönemli panel çalışmaları şeklinde olabilir ya da deneklerle bir kez görüşülen kesitsel bir kamuoyu araştırması şeklinde yapılabilinir. Ayrıca Internet çevresel izlemeye yeni bir boyut kazandırmıştır. Halkla ilişkiler araştırmacıları müşterileriyle ilgili uygun haber gruplarını taramakta ve toplumsal eğilimleri tahmin etmeye çalışmaktadırlar.
Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi
Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi, adından da anlaşılacağı gibi bir kurumun halkla ilişkiler açısından konumunu belirlemek üzere yapılan kapsamlı çalışmalardır. Bu tip araştırmalar, söz konusu firmanın duruşunu hem içten (çalışanlarının gözünden) hem de dışarıdan (müşterilerin, paydaşların, toplum liderlerinin vb. gözünden) ölçmek için kullanılır. Başka bir ifadeyle Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi, bir kurumun özellikle halkla ilişkiler aktivitelerini tanımlamada, ölçmede ve değerlendirmede kullanılan ve gelecekteki halkla ilişkiler kampanyalarına kılavuzluk eden bir araştırma aracıdır. Halka İlişkiler Çalışmalarının Takibine ilk basamak kitle içersinde firma adına önemli olan grupları belirlemektir. Bu süreç aynı zamanda kuruma yönelik anahtar roldeki paydaşların tanımlanması şeklinde de tanımlanabilir. Bunların içinde tüketiciler, işçiler, kanun koyucular vb. olabilir. Bu genellikle firma içinde her bölümde görev alan yönetim personeli ile yapılan görüşmeler aracılığıyla ve firmanın dış iletişimine yönelik bir içerik analizi çalışmasıyla gerçekleştirilir. İkinci basamak, bu kitlelerin her biri tarafından firmaya nasıl bakıldığının belirlenmesidir. Bu kurumsal bir imaj çalışmasını gerektirir, kurumsal imaj çalışması kitlelerle yapılan anketler anlamına gelmektedir. Ankette yer alan sorular genellikle firma ile olan aşinalığı ölçmeye yönelik tasarlanmaktadır. (Örneğin, denekler firma logosunu tanıyabiliyor mu?, Bir ürünün üreticisini tanımlayabiliyor mu?, Firmanın yönetim kurulu başkanın adını biliyor mu?) Ayrıca bu araştırmalarda deneklerin kuruma yönelik tutum ve algıları da ölçülmektedir.
İletişim Takibi
İletişim Takibi, Halkla İlişkiler Çalışmalarının Takibi’ne benzemektedir ama hedefleri daha dardır. Firmanın halkla ilişkiler programının tamamından ziyade firmanın kullandığı ya da yaydığı içsel ve dışsal iletişim unsurları ile ilgilenmektedir. İletişim takibinde genellikle kullanılan üç araştırma tekniği, okur anketleri, içerik analizi ve okunurluluk çalışmalarıdır. Okur anketleri belirli bir yayını (örneğin, yıllık raporlar, şirket içi bülten vb) kaç kişinin okuduğunu ve içerdiği mesajları hatırladığını ölçmeye yönelik tasarlanmış çalışmalardır. Bu çalışmaların sonuçlarına bakılarak, yayınların içeriği, görünüşü ve dağıtım yöntemi geliştirilir. İçerik analizi medyanın kurum hakkında ve kurumdan kaynaklanan haberleri ve diğer bilgileri nasıl ele aldığını ortaya çıkarmak için kullanılır; bu çalışmalar firma içindeki uzmanlar veya basın kapsamına yönelik bilgisayar destekli çalışmalar yürüten özel kuruluşlar tarafından gerçekleştirilir. Okunurluluk çalışmaları firmanın ortaya koyduğu basın bültenlerinin ve çalışanlara yönelik yayınlarının okunur olup olmadığını belirlemede yardımcı olur. Ayrıca firmanın iç iletişimine yönelik takipler, kurum için iletişim kanallarının analizlerini de kapsamaktadır.
Sosyal Sorumlulukla İlgili Çalışmalar
Sosyal Sorumlulukla İlgili Çalışmalar, kurumun toplumsal performansını yani topluma yönelik sorumluluklarını ne ölçüde yerine getirdiğini ölçmek amacıyla tasarlanan ufak ölçekli bir çevreyi izleme araştırmasıdır. Bu çalışmalar, firma sponsorluğundaki çevreye duyarlılık, çalışan güvenliği gibi konulardaki sosyal eylem programlarına yönelik geri bildirimlerin alınmasını sağlamaktadır. Sosyal sorumlulukla ilgili araştırmaların en güç yanı güvenilir, objektif ve karar vermeye yetecek ölçüde bilgi toplamaktır, çünkü söz konusu kurumun kamu yararına yaptığı işlerin ne ölçüde yeterli olup olmadığına karar verilmesi oldukça özneldir.