II. Dünya Savaşı silahları

756px-M3_75mm_gun_motor_carriage.jpg

M3 Kundağı Motorlu Obüs

M3 75 mm KMO ABD tarafından üretilen ve II. Dünya Savaşı sırasında hem tank imha edici hem de Kundağı Motorlu Obüs olarak kullanılan bir savaş aracıydı.

Üretimi
Nazi Almanyası ordusu Wehrmacht ın Fransa Seferi sırasında kullandığı zırhlı savaş araçları ABD Ordusunun ilgisini çekmişti. Tanklara karşı savunma yapmak için tank imha edicilerin gerekliliğinin farkına varan ordu bu işe önem vermeye karar verdi. Haziran 1941 tarihinde M3 Yarı paletli araç üzerine Fransız lisanslı Amerikan yapımı M1897A4 75 mmlik top takıldı. Üretimi sırasında öncelikle çok hızlı olması istenilen bu deneme modeline T12 adı verildi. Ekim 1941 tarihinde yapımı tamamlanan M3 75 mm KMO den Nisan 1943 tarihine kadar 2.200 adet üretildi. Piyade birliklerinden geri çekilerek üretilen 841 adet araçta cephede kullanıldı. M3A1 KMO ise bu aracın üzerinde farklı bir top bulunan modeliydi. 1944 yılında M3 75 mm KMO tamamiyle modası geçmiş bir hal aldı ve ordu servisinden çıkartıldı.

Amerikan kullanımı
Japonya ile savaşa girşen AND Ordusu ilk olarak 50 adet M3 75 mm KMO ve T12 yi Uzakdoğu Savaş Alanı sırasında kullanmak üzere Filipinlere gönderdi. Bu araçlar Japonların Filipileri işgali sırasında Japon ordusuna karşı kullanıldı. Bazı araçlara daha sonra Japonlar tarafından ganimet alınarak 1944 yılında Amerikan ordusuna karşı kullanıldı. Amerikan tank imha birlikleri içerisinde M3 lerin en çok kullanıldığı yer 1942 ve 1943 yıllarındaki Tunus Harekatıydı. Buradaki Sidi Bou Zid, Kasserine Geçidi Operasyonu, ve El Guettar Çatışmasına katıldılar. Ancak buralardaki çatışmalarda Amerikanın kaybı çok oldu. Ayrıca Temmuz 1943 tarihinde Sicilya İşgali sırasında bu araçlarda kullanıldı. Daha sonra bu araçlar yerlerini M10 Wolverine tank imha edicilere bıraktı. Alman tank teknolojisinin gelişmesinden ötürü bu araçlar Avrupa cephesi yerine, çok daha hafif zırhlı Japon tanklarına karşı kullanılmak üzere Pasifik Cephesinde kullanılmaya devam edildi. En çok Amerikan Deniz Kuvvetleri Kolordusu tarafından Saipan Çatışması, Peleliu Çatışması, ve Okinawa Çatışması sıralarında kullanıldı. Çünkü Japonlar tankları çok fazla kullanmıyor bunu sonucunda onlara karşı kundağı motorlu toplar ile dolaylı veya doğrudan ateş desteği için bu araçlar kullanılıyordu. 1945 yılında ABD Deniz K.K. tarafından kullanılan M3 modeli yerini M7 Priest modeline bıraktı.

Müttfeki kullanımı
Aşağı yukarı 170 adet M3 1943 yılında İngiliz Ordusu tarafından kullanıldı. İngilizler bu araçlara 75 mm KM Araba adını vermişti. İngiliz Ordusu tarafından Tunus ve İtalya harekatları sırasında kullanıldı. M3 75 mm KMO ayrıca Fransız Ordusu tarafından sınırlı olarak 1944-1945 yıllarında Avrupa cephesinde kullanıldı.

Tanımı
Bu kundağı motorlu obüs M3 Yarı paletli araç ile onun arka kısmına takılan Fransız lisanslı Amerikan yapımı M1897A4 75 mmlik toptan oluşuyordu. Topun dolaylı atış menzili 8,400 metre idi., Mühimmat olarak kullanılan AP M72 (Armor Piercing Türkçe Zırh Delici) mermi 450 metreden 8.12 mmlik zırhı geçebiliyordu. Diğer bir mermisi APC M61 (Armor Piercing Capped) 450 metreden 7.10 mmlik zırhı geçiyordu. Yüksek patlayıcı mermisi HE M48 ise zırhlı olmayan ve piyade birliklerine karşı kullanıldı. Araç 59 adet mermilik cephaneyi taşıyabiliyordu.
Mürettebat savunma için şahsi silahlarını kullanmaktaydı.
 
155mm-GMC-M40.jpg

M40 155 mm Kundağı Motorlu Obüs


M40 155 mm Kundağı Motorlu Obüs (İngilizce→Gun Motor Carriage GMC) Amerikan Ordusu na ait kundağı motorlu obüs toplarından biridir. Yapımında daha geniş ve uzun imal edilen M4 Sherman tank şasesi, motor olarak Continental model motor ve HVSS model süspansiyonlar kullanılmıştır. Silah olarak 155 mm M2 topu ki bu top daha önce M12 Kundağı Motorlu Obüs aracında da kullanılmıştır.İlk prototipi T38 adıyla üretildi ancak Mart 1945 tarihinde M40 olarak değiştirildi.

Çok az sayıda araç çatışmada kullanıldı. İlk olarak Almanya da Cologne da daha sonra da Kore Savaşı sırasında kullanıldı.

İngiliz Ordusu II. Dünya Savaşı sırasında bu araca 155 mm SP, M40 adıyla kullandı.

Modelleri

Ordu T38 şasesini diğer kundağı motorlu obüslerdede kullanmayı planlamıştı.

* T30 Kargo Taşıyıcı - Aralık 1944 tarihine kadar birkaç tane üretildi daha sonra kundağı motorlu obüse dönüştürüldü.
* M43 8 inç Kundağı Motorlu Obüs, Ağustos 1945 araç standart hale getirildi, 48 adet üretildi.
766px-Self-propelled-gun-Korea-19520813.jpg

8 inç HMC M43, Kore'de

* T94 250 mm Kundağı Motorlu Havan - Şubat 1945 çalışılmaya başlandı. 1946 yılında bir adet prototip üretildi.
 

800px-M7-Priest-beit-hatotchan-2.jpg

M7 Priest

M7 105 mm KMO Amerikan Ordusu tarafından II. Dünya Savaşı sırasında kullanılan kundağı motorlu obüs sınıfında bir zırhlı savaş aracıydı. Priest takma adını Birleşik Krallık servisinde almıştır. Bu süre zarfında İngilizler tarafından üretilen kundağı motorlu obüslerin tümüne dinle ilgili isimler verilmiştir. Bunlar Priest (Türkçe→Papaz) , Bishop (Türkçe→ Piskopos), Sexton (Türkçe→Zangoç) ve Abbot (Türkçe→Baş rahip).

Tarihi

II. Dünya Savaşı sırasında cephede bulunan Amerikan Ordu tasarımcıları piyade birliklerine ateş gücü sağlayacak kundağı motorlu toplara ihtiyaç duyulduğunu fark etti. Yarı paletli araçlardan çıkartılan dersler sonucunda bu araçların zırhla kaplanıp ağır silahlar takılabileceği öğrenildi. Sonuçta M3 Lee şasesi üzerine kurulacak bir araç tasarlandı ve adı T32 konuldu.
761px-M7-priest-korea.jpg

105mm M7 Kore Savaşında (1951)

M3 üzerinde yapılan yeni çalışmalar neticesinde, üzeri açık taretli ve 105 mmlik obüs ataşıyan bir araç elde edildi. Yapılan denemeler sonucunda bir adet makineli tüfekte eklenen T32 deneme modeli Şubat 1942 tarihinde M7 adıyla servise alınması onaylandı. Ve Nisan ayında üretimine başlandı.

ABD tarafından üretilen M7ler daha sonra lend-lease antlaşması gereği başka ülkelere yönlendirildi. 90 adet M7 Kuzey Afrikada bulunan İngiliz 8nci Ordusu servisine gönderildi. Bu araçlar ilk olarak II. El Alameyn Savaşı sırasında kullanıldı.

Araçtaki en önemli sorun sahip olduğu topun İngiliz değil Amerikan standartlarına uygun olduğuydu. Bu da araçları mühimmat sıkıntısına sokuyordu. Lojistik olarak devamlı mühimmat sağlanamıyordu. Sonuçta bu araçların yerlerini 1944 yılında üzerlerinde 25-pounder-armed top bulunan Sexton modellerine bıraktı. Bu süre zarfında bu araçlar Kuzey Afrika Cephesi, İtalya Cephesi ve az da olsa Normandiya Çıkarması sırasında kullanıldı. Sexton araçlarının gelmesi ile M7ler "Kangaroo" adındaki zırhlı presonel taşıyıcı araçlara dönüştürüldü.

Amerikan Ordusu servisi sırasında M7 çok başarılı oldu. Her Amerikan zırhlı tümeninin bünyesinde üç adet M7 müfrezesi bulunuyordu.

Toplamda 3,490 adet M7 üretildi. II. Dünya Savaşı sırasında Amerikan ve müttefik orduları tarafından başarıyla kullanıldı.

Modelleri

* M7


İlk üretilen M7 ler geliştirilmiş M3 Lee orta tanklarında oluşuyordu. Alçak yapıyı korumak için obüsün yükselme açısı 35° ye düşürülmüştü. Mayıs 1942 ayı içerisinde araçların 24 olan mühimmat taşıma kapasitesi yer açılarak 69 mermi olarak değiştirildi. Bnun için sol yana 7, sağ yana 5 ve yer döşemesinin altına da kalan konuldu. İngiliz servisi sırasında araçlara 24 adet mühimmatın yerine telsiz vericisi yerleştirildi.

* M7B1

Yapılan şanzıman değişiklikler ile M7B1 tamamı ile M4A3 Sherman şasesi üzerine kuruldu. Eylül 1943 tarihinde standart hale getirildi.

* M7B2

Kore Savaşı sırasında yetersiz olan yükselme açısı 65° ye çıkartıldı. Ayrıca topu yanal atış açısı 360° ye çıkartıldı. Bunun en önemli sebebi düz olmayan Kore arazi yapısıydı. Kuzey Kore kuvvetleri bu sebepten toplarını yüksek yerlere örneğin Seulun kuzeyindeki dağlara yerleştiriyordu.

* Kangaroo

M7 nin Kanada yapımı zırhlı personel taşıyıcıya dönüştürülmüş bu modeli Birleşik Krallık ve İngiliz Milletler Topluluğu orduları tarafından Kuzey Avrupa da kullanıldı. Kangaroo aracı 2 kişlik mürettebatının yanında 20 kişilik piyade askerini taşıyabiliyordu. Ekim 1944 ile Nisan 1945 tarihleri arasında 102 adet araç dönüştürüldü. "Kangaroo" aracı diğer kardeşleri gibi uzun süre görevlerde kullanılacak bir araç olamadı. Buna Ram tankında dönüştürülen modeli de dahildir.
 
M8GMC-Saumur.0004z89h67.jpg

M8 Kundağı Motorlu Obüs

M8 75 mm kundağı motorlu obüs Amerikan Ordusu nun II. Dünya Savaşı sırasında kullandığı kendinden hareketli obüs toplarından biridir. M8 Scott adıylada bilinir

Üretimi

Yapımında M5 Hafif tank diğer adıyla(General Stuart VI) tank şasesi kullanılmıştır. Deneme aracının yapımında M5 tankının tareti çıkartılıp yerine üstü açık bir taret konmuş ve T47 adı verilmişti.

Zırhı

Silah olarak ilk önce 75 mm M2 obüs daha sonra 75 mm M3 obüs kullanılmıştır. Araç 46 adet 75 mm lik top mermisi taşıyordu. Bu mermiler Sis M89 ve Yüksel Patlayıcılı (High Explosive) M48 türündeydi. Aracın ikincil silahı M2 Browning 50 cal makineli tüfekti. Ayrıca bu silah uçaksavar olarak da kullanılıyordu ve 400 mermilik mühimmatı vardı.

Üretimi

M8 75 mm kundağı motorlu obüs ün ‘’’T47’’’adındaki prototipi Nisan 1942 de üretildi. Seri üretim Eylül 1942 de başladı ve Ocak 1944 e kadar sürdü. Toplamda 1,778 adet araç üretildi.

Görev tarihi

İlk olarak İtalya Harekatı nda ardından Pasifik Savaşı sırasında kullanıldı. Buaraç 105 mm obüs taşıyan M4 Sherman tankları ile yer değiştirildi.

Modelleri

* M8 75 mm Kundağı Motorlu Obüs

Yapımında M5 Hafif Tank şasesi , kullanıldı.

* M8A1 75 mm Kundağı Motorlu Obüs

Yapımında M5A1 Hafif Tank şasesi, kullanıldı.
 
800px-SdKfz124.jpg

Wespe


SdKfz 124 Wespe Wespe = Eşekarısı(Almanca wasp) ya da (Leichte Feldhaubitze 18 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II) Nazi Almanyası ordusu Wehrmacht tarafından II. Dünya Savaşı sırasında kullanılan kundağı motorlu obüs türüdür. Panzer II tankı şasesi üzerine yapılmıştır.

1940 yılındaki Fransa Seferi sırasında Alman ordusu tarafından kullanılan Panzer II tankı doğrudan cephe savaşları için pek de elverişli değildi. Bunun en önemli nedeni tank hem silah hem de zırh mekaniği bakımında pekte sağlam değildi. Kundağı motorlu toplara olan ihtiyacın ortaya çıkması ile beraber Panzer II tankları bu araçlarla yer değiştirilerek cephe ömürleri uzatıldı.

Wespe modeli Alkett firması tarafından Panzer II Ausf. F şasesi üzerine dizayn edildi. Bu araçların üretimi ise Polonya da yapıldı. Aslında dizaynı çok basitti. Panzer II taretinin yerine 10.5 cm leFH 18 obüs monte edildi.

Wespe ilk olarak 1943 yılında ön doğu cephesinde kullanıldı. O kadar başarılı oldu Adolf Hitler bütün Panzer II lerin Wespe modeline dönüştürülmesini ve Marder II modelinin üretiminin iptalini emretti.

Wespe Şubat 1943 ten 1944 ortalarına kadar üretildi. Taki Kızıl Ordu Polonya da bulunan Alman fabrikasını ele geçirene kadar.Bu süre zarfında toplam 662 tane top ve 158 tanede silahsız mümimmat taşıyıcı imal edildi.







Vikipedi, özgür ansiklopedi
 
Geri
Top