ilköğretimde orta düzeyde öğrenme yetersizliği olan çocukların eğitimi

BEDEN EĞİTİMİ DERSİ İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

Ağır düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların bedensel gelişimlerinin yetersizliği olmayan çocuklara göre yavaş olduğu, bedensel olarak daha zayıf ve güçsüz oldukları ve motor becerileri yönünden belirgin bir farklılık gösterdikleri bilinmektedir. Bunun bir nedeni de bu çocukların çevrelerinde gerekli hareket ve egzersiz ortamını yakalayamamış olmalarıdır. Bu nedenle Beden Eğitimi dersi ağır düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan öğrencilerin eğitiminde önemli bir yer tutmaktadır.

Beden Eğitimi dersi ağır düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların motor becerilerinin gelişimini sağlarken aynı zamanda sosyal yaşama uyum sağlamalarına, kendilerini tanımalarına, kendilerine güven duymalarına ve bağımsız biçimde yaşamalarına da katkıda bulunur. Toplumsal yaşam alanlarında daha aktif ve katılımcı bir biçimde rol almalarını sağlar.
Beden Eğitimi dersine başlamadan önce ailelerle iş birliğine gidilerek öğrencilerin genel bir sağlık kontrolünden geçirilmesi sağlanmalı, spor yapmalarının sakıncalı olup olmadığı tespit edilmeli ve öğrencilerin fiziksel yapısı ile spora uygunlukları bir fizyoterapist tarafından saptanmalıdır. Bunların sonucunda öğrencilerin beden gücü, yapısı, ilgi ve gereksinimlerine uygun olarak Beden Eğitimi dersi plânlanmalıdır.
Bu dersle ilgili programda yer alan amaçlar öğrencilerin gelişim özelliklerine ve gereksinimlerine göre daha alt basamaklara ayrılmalı ve gerektiğinde yeni amaç ve davranışlar oluşturulmalıdır.
Beden Eğitimi dersindeki etkinliklerin süresi öğrencileri yormayacak, usandırmayacak uzunlukta olmalı ve onların dikkat sürelerine uygun olarak plânlanmalıdır. Çalışmalar sırasında, her bir becerinin net, basit ve kısa yönergelerle öğretilmesi, öğrenilen yönergelerin ve becerilerin sık sık tekrarlanması gerekmektedir. Ayrıca beden eğitimi etkinliklerinde, ritim araçları ve müzikten yararlanılmalı, uygun hava koşullarında bu etkinliklerin açık ve temiz havada yapılmasına önem verilmelidir.
Beden Eğitimi dersi mümkün olduğunca çeşitli araç gereçlerle desteklenerek işlenmelidir. Öğrencilerin, ders sırasında bu araçların kullanımı ile ilgili kurallara uymalarının sağlanmasına önem verilmelidir. Ayrıca, araçların kullanımı sırasında ortaya çıkabilecek tehlikelere karşı öğrenciler bilgilendirilmeli ve çeşitli önlemler alınmalıdır.
Beden Eğitimi dersinde öğrencilerin rahat hareket etmesini sağlayacak şekilde giyinmeleri (eşofman, tişört, şort vb.) sağlanmalıdır. Öğrencilere her bir dersten sonra spor kıyafetlerini bir sonraki derse hazır durumda bırakma alışkanlığı kazandırılmalıdır.
Bu dersin işlenişi sırasında, öğrencilere zor gelen hareketlerde onlara gereken yardım yapılmalı ve öğrenciler cesaretlendirilmelidir. Öğrencilerin motivasyonunu engelleyici sözlerden ve hareketlerden kaçınılmalı, başarıları sık sık ödüllendirilmelidir. Başarılı deneyimler, öğrencilerde "yapabilirim" duygusunu geliştirecektir. Özellikle öğrenmenin ilk dönemlerinde başarı duygusu çok önemlidir. Ayrıca öğrenciler başarılı oldukları etkinlikleri sürdürme eğilimi gösterirler. Bu nedenle her bir öğrencinin başarısı üzerinde ayrı ayrı ve önemle durulmalıdır.
Beden Eğitimi derslerinde, öğrencilerin sosyal ve duygusal gelişiminde önemli katkı sağladığı bilinen halk dansları, sportif çalışmalar ve çeşitli gösterilere de yer verilmeli ve her öğrencinin bireysel ve gelişim özellikleri doğrultusunda bu çalışmalara katılmasına özen gösterilmelidir.

GENEL AMAÇLAR

Bu programı başarıyla tamamlayan her öğrenci;
1. İyi duruş alışkanlığı kazanır.
2. Sporla ilgili temel bilgi, beceri ve alışkanlıklar kazanır.
3. Ritm ve müzik eşliğinde düzenli hareketler yapma becerisi kazanır.
4. İşbirliği içinde çalışma ve birlikte davranma alışkanlığı kazanır.
5. Görev ve sorumluluk alma, dostça oynama ile ilgili tavır ve alışkanlıklar kazanır.
6. Sinir, kas ve eklem koordinasyonunu geliştirir.
7. Vücut sistemlerini güçlendirir ve geliştirir.
8. Boş zamanlarını spor etkinlikleri ile değerlendirmeye istekli olur.

ÖZEL AMAÇLAR

1. Vücudun bölümlerini tanır.
2. Vücut bölümlerini hareket ettirme çalışmaları yapar.
3. Temel duruşlarla ilgili beceriler geliştirir.
4. Yerinde dönüşler yapar.
5. Çeşitli şekillerde dizilmeler yapar.
6. Vücut bölümlerinin esnekliğini geliştirir.
7. Yürüme çalışmaları yapar.
8. Koşu çalışmaları yapar.
9. Sıçrama çalışmaları yapar.
10. Atlama çalışmaları yapar.
11. Tırmanma çalışmaları yapar.
12. Top yuvarlama çalışmaları yapar.
13. Top atma çalışmaları yapar.
14. Top tutma çalışmaları yapar.
15. Top zıplatma çalışmaları yapar.
16. Top sürme çalışmaları yapar.
17. Topa ayakla vurma çalışmaları yapar.
18. Minder hareketleri yapar.
19. İple hareketler yapar.
20. Çemberle hareketler yapar.
21. "Jimnastik sırası"nda denge geliştirici hareketler yapar.
22. Taklidi hareketler yapar.
23. Eğitsel oyunlar oynama becerisi geliştirir.
24. Halk dansları oynama becerisi geliştirir.
25. Oyunlarda dostça oynamaya özen gösterir.
26. Basketbol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
27. Voleybol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
28. Futbol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
29. Sportif oyunlar oynama becerisi geliştirir.
30. Spor araç gereçlerin tanır.
31. Spor araç gereçlerinin kullanımına özen gösterir.
32. Spor yapmanın sağlık açısından önemini bilir.
33. Sağlığını korumaya özen gösterir.
AMAÇ ve DAVRANIŞLAR
(1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. ve 8. Yıl)
 
KONULAR
ÜNİTE l. OKULUMUZ
A. Okula Başlarken
1. Kendini tanıtma
2. Öğretmeniyle tanışma
3. Arkadaşlarıyla tanışma
B. Sınıfımızı Tanıyalım
1. Sınıfımızın adı, yeri
2. Sınıfımızdaki araç gereçler
3. Sınıf kuralları
C. Okulumuzu Tanıyalım
1. Okulumuzun adı, yeri
2. Okulun bölümleri
3. Okuldaki araç gereçler
4. Okuldaki görevli kişiler
5. Okul kuralları
Ç. Yakın Çevremiz
ÜNİTE ll. EVİMİZ VE AİLEMİZ
A. Ailem
1. Ailesini tanıtma
2. Aile bireylerinin görevleri
3. Aile yaşantısındaki kurallar
B. Evim
1. Evin bölümleri
2. Evin bölümlerindeki eşyalar
3. Evini tanıma
C. Yakın Akrabalarımız
Ç. Misafirlik Kuralları
ÜNİTE lll. SAĞLIKLI YAŞAM
A. Vücudumuzu Tanıyalım
1. Vücudun ana bölümleri
2. Vücudun ana bölümlerinde yer alan diğer bölümler
3. Duyu organlarımız
4. İç organlarımız
B. Vücut Temizliği
1. Vücut temizliğinde kullanılan araç gereçler
2. Vücut temizliği nasıl yapılır
C. Sağlıklı Beslenme
1. Besinleri tanıyalım
2. Besinlerin yararları
3. Sağlıklı beslenme yolları
Ç. Hava Sıcaklığına Uygun Giyinme
D. Çevremizin Temizliği
E. Kaza Türleri ve Korunma Yolları
F. Bulaşıcı Hastalığı Olanlardan Korunma
G. Aşı
Ğ. Hastalanınca Neler Yapalım
H. Sağlık Kurumları ve Çalışanlar
ÜNİTE lV. GİYSİLERİMİZ
A. Giysilerimizi Tanıyalım
B. Giysilerde Kullanılan Aksesuarlar
ÜNİTE V. YILIN BÖLÜMLERİ
A. Bir Yılın Bölümleri
1. Mevsimler
2. Aylar
3. Haftalar
4. Günler
B. Çevremizde Sonbahar
1. Sonbahar mevsimindeki değişiklikler
2. Kışa hazırlık
C. Çevremizde Kış
1. Kış mevsimindeki değişiklikler
2. Kışın oynanan oyunlar
3. Isınma araçları
Ç. Çevremizde İlkbahar
1. İlkbahar mevsimindeki değişiklikler
2. Yaza hazırlık
D. Çevremizde Yaz
1. Yaz mevsimindeki değişiklikler
2. Yazın oynanan oyunlar
3. Tatilimizi nasıl geçirelim
E. Bir Günümüz
1. Gündüz
2. Gece
3. Günün bölümleri ve yapılan işler
4. Gün ile ilgili zamanlar
ÜNİTE Vl. DÜNYA'MIZ VE GÖKYÜZÜ
A. Dünya'mız
1. Dünya'nın şekli
2. Dünya'nın üzerinde neler var
B. Güneş
C. Ay
Ç. Yıldızlar
D. Bulutlar
E. Doğa Olayları
F. Deprem ve Depremin Zararlarından Korunma
ÜNİTE Vll. ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR
A. Canlı ve Cansız Varlıklar
B. Hayvanlar
1. Hayvanları tanıyalım
2. Hayvanların yaşadıkları ortamlar
3. Hayvanlardan yararlanma yolları
C. Bitkiler
1. Bitkileri tanıyalım
2. Bitkilerden yararlanma yolları
Ç. Canlıları Koruma
ÜNİTE Vlll. İLETİŞİM
A. İletişimin Anlamı
B. İletişim Araçları
C. İletişim Yerleri
Ç. İletişimi Sağlayan Görevliler
ÜNİTE IX. MESLEKLER
A. Meslekleri Tanıyalım
B. Mesleklere Göre Yapılan İşler
C. Mesleklere Göre Çalışılan Yerler
Ç. Mesleklere Göre Giyilen Giysiler
D. Mesleklerin Yaşamımızdaki Önemi
ÜNİTE X. ATATÜRK VE BAYRAĞIMIZ
A. Atatürk'ün Yaşamı
1. Doğum yılı ve yeri
2. Ailesi
3. Ölüm tarihi ve yeri
B. Atatürk'ün Kişisel Özellikleri
C. Atatürk'ün Hizmetleri
Ç. Bayrağımız ve İstiklâl Marşı
1. Bayrağımızı tanıyalım
2. İstiklâl Marşı'nın önemi
3. Bayrak törenlerine katılma
ÜNİTE Xl. ÖNEMLİ GÜNLERİMİZ
A. Ulusal Bayramlar
1. Bayramlarda yapılan hazırlıklar
2. Bayramlarda gördüklerimiz
B. Dinî Bayramlar
1. Bayramlarda yapılan hazırlıklar
2. Bayramlarda gördüklerimiz
C. Belirli ve Gün Haftalar
1. Belirli gün ve haftanın önemi
2. Belirli gün ve haftayla ilgili özellikler
3. Belirli gün ve haftada yapılanlar
ÖRNEK İŞLENİŞ
Ders : Hayat Bilgisi
Süre : 40 dakika
Ünitenin Adı : İletişim
Konunun Adı : İletişim Araçları
Yöntem ve Teknikler : Açık Anlatım
Öğretim Materyalleri :

Amaç: İletişim araçlarını tanır.
Davranışlar
1. Çeşitli materyallerden adı söylenen iletişim aracını gösterir.
2. Gösterilen iletişim aracının adını söyler.
Öğrencilerin önceden belirlenmiş performansları dikkate alınarak, bu derste kazandırılması gereken davranışlar öğrencilerin adları belirtilerek yeniden yazılır.
Ali, Ayşe, Hasan : İletişim araçlarını gösteren resimli kartlar arasından "telefon"u
gösterir.
Ali, Ayşe, Hasan : İletişim araçlarından telefon resmi gösterildiğinde "telefon" olduğunu
söyler.
Hasan : İletişim araçlarına gösteren resimli kartlar arasından "mektup"u
gösterir.
Ayşe, Hasan : İletişim araçlarından mektup gösterildiğinde "mektup" olduğunu
söyler.
DERS ÖNCESİ HAZIRLIK
Öğretmen, öğrencilerin masalarını yarım ay şeklinde düzenler. Öğretimde kullanacağı araç gereçleri koymak üzere sınıfın uygun bir yerine masa yerleştirir. Derste kullanmayacağı araç gereçleri ortamdan kaldırır. Öğretmen ders sırasında kullanacağı pekiştireçleri belirler.
DERSE GİRİŞ
Öğretmen, öğrencilere "Ders sırasında beni dinlemenizi, soru sorduğumda parmak kaldırarak konuşmanızı ve önünüze koyduğum araçlardan söylediğim aracı göstermenizi isteyeceğim" diyerek kuralları hatırlatır. Daha sonra öğrencilerin dikkatini derse toplamak için başından geçen bir olayı anlatmaya başlar ve öğrencilere "Dün kardeşimden bir mektup geldi. Ondan uzun süredir haber alamıyordum. Bu mektupla onun iyi olduğunu öğrendim, çok sevindim. Ben de eve dönünce ona telefon edeceğim." der. Daha sonra çocuklara "Siz de tanıdıklarınızla haberleşiyor musunuz?" diye sorar ve çocuklardan gelen yanıtları dinler. Öğrencilere "İşte bu derste sizinle iletişim araçlarından bazılarını tanıyacağız." diyerek derse giriş yapar.
DERSİ SUNMA
Öğretmen derste kullanacağı araç setlerini öğrencilere tanıtmak için, öğrencileri araç setlerinin olduğu masasının yanına çağırır. Araçları kısa bir süre incelemelerine izin verir. Daha sonra öğrencilerin yerlerine oturmalarını ister. Öğretmen I. araç setinde bulunan telefon resmi ve radyo resmini eline alır ve "Çocuklar şimdi beni dikkatlice dinleyin." der. Telefon resmini biraz önde tutarak çocukların göz hizalarında dolaştırır ve birkaç kez "Bu telefon." der. Sonra telefon resmini geride, radyo resmini önde tutar ve "Bu telefon değil." diyerek sunu yapar. Öğretmen öğrencilere "Kim telefon resmini göstermek istiyor." der ve parmak kaldıran öğrencilerden birinin yanına gider. Resim kartlarını öğrencinin önüne koyar. Öğrenciye "Hadi bakalım şimdi bize telefonu göster." der. Öğrenci telefon resmini gösterirse "Aferin sana, telefonu gösterdin. Şimdi de telefon olmayanı göster." der. Öğrencinin doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen sonra resim kartlarını öğrencinin önünden alır.
Öğretmen diğer öğrencilerle de aynı şekilde öğretime devam eder. Doğru tepki veren öğrencilerin tepkilerini pekiştirir. Yanlış tepki veren öğrencilere tekrar sunu yapar. Öğretmen sonra öğrencilere "Şimdi bu resim kartlarını panoya yerleştirelim. Kim gelmek ister?" diyerek parmak kaldıran öğrencilerden birini yanına çağırır. Telefon resmi olan kartı bir tarafa, telefon resmi olmayan kartı diğer tarafa yerleştirmesini söyler. Öğrencinin doğru tepkilerini pekiştirir. Öğretmen daha sonra I. araç setinde bulunan diğer araçlarla da aynı şekilde öğretim yapar.
Öğretmen, I. araç setinde bulunan araçlarla öğretimi tamamladıktan sonra telefon resimlerinden birini alıp "Bunun adı ne?" diye sorar. Öğrencilerden telefon yanıtı gelirse, bu yanıtını pekiştirir. Eğer öğrencilerden doğru yanıt gelmezse, öğretmen kendisi resmi işaret ederek "Bunun adı telefon." diyerek sunu yapar. Sonra öğrencilere tek tek telefon resmini göstererek telefon demelerini sağlar.
Öğretmen 1. ve 2. davranışların öğretimini tamamlandıktan sonra 3. davranışın öğretimi için II. araç setinde bulunan mektup resmi ve radyo resmini eline alır. Bu araçları kullanarak sunu yapar. Sonra performansı (+) olan Ali'nin yanına gider. Kartları Ali'nin önüne koyar. Ali'ye "Mektubu göster." der. Ali mektup olan resim kartını gösterdiğinde bu tepkisini pekiştirir. Öğretmen Ali'ye "Peki Ali, şimdi de mektup olmayanı göster." der. Ali radyo resmini gösterdiğinde bu tepkisini de pekiştirir. Öğretmen sonra aynı şekilde performansı (+) olan Ayşe'nin mektup olanı ve mektup olmayanı göstermesini ister. Ayşe mektup olanı ve mektup olmayanı gösterdiğinde bu tepkilerini pekiştirir. Öğretmen Ayşe'den sonra kartları Hasan'ın önüne koyarak mektup olanı ve olmayanı göstermesini ister. Hasan doğru tepki verirse pekiştirir, yanlış tepki verirse hiçbir şey söylemeden tekrar sunu yapar. Hasan doğru tepki verene kadar öğretmen sunuyu tekrarlar. Öğretmen daha sonra kartları panoya yerleştirmek için parmak kaldıran öğrencilerden birini yanına çağırır. Mektup olan kartı bir tarafa, mektup olmayan kartı diğer tarafa yerleştirmesini söyler. Öğrencinin doğru tepkilerini pekiştirir. Öğretmen II. araç setinde bulunan diğer araçlarla aynı şekilde öğretim yapar.
Öğretmen daha sonra mektup resmini alıp performansı (+) olan Ali'ye "Bunun adı ne?" diye sorar. Ali'nin mektup yanıtını pekiştirir. Öğretmen resmi diğer öğrencilere göstererek "Kim bunun adını söyleyecek?" diye sorar ve parmak kaldıran öğrencilerden birine söz verir. Öğrencinin doğru yanıtını pekiştirir, eğer öğrenci yanlış yanıt verirse öğretmen öğrenciye olumsuz bir şey söylemeden resmi işaret ederek "Bunun adı mektup." der. Sonra öğrencilere tek tek resmi göstererek mektup demelerini sağlar.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Örnek Ölçme Soruları
1. Önündeki resim kartlarına bak. Telefonu göster.
a. Radyo resmi-telefon resmi-gazete resmi
b. Telefon resmi-mektup resmi-televizyon resmi
c. Gazete resmi-mektup resmi-telefon resmi
ç. Telefon resmi-radyo resmi-televizyon resmi
2. Elimdeki resme bak. Bunun adı ne?
- Telefon resmi
3. Önündeki resim kartlarına bak. Mektubu göster.
a. Radyo resmi-mektup resmi-gazete resmi
b. Mektup resmi-telefon resmi- -televizyon resmi
c. Gazete resmi-telefon resmi-mektup resmi
ç. Mektup resmi-radyo resmi-televizyon resmi
4. Elimdeki resme bak. Bunun adı ne?
- Mektup resmi
DEĞERLENDİRME
Öğretmen I. araç setinde bulunan radyo resminin, telefon resminin, gazete resminin olduğu kartları alır. Bu kartları öğrencilerden birinin önüne koyar. Öğrenciye "Önündeki resim kartlarına bak.Telefonu göster." der. Öğrenci telefon resmini gösterirse bu tepkisini pekiştirir. Ancak öğrenci yanlış tepki verirse öğretmen hiçbir şey söylemeden aynı araçlarla sunu yapar ve soruyu tekrar sorar. Öğrencinin doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen diğer öğrencilerle de bu araçlarla aynı şekilde değerlendirme yapar ve I. araç setinde bulunan diğer araçlarla değerlendirmeye devam eder. Öğrenciler üst üste üç kez doğru tepki verirlerse öğretmen öğrencilerin bu tepkilerini pekiştirir. Ancak öğrenciler üst üste üç kez doğru tepki veremezlerse öğretmen tekrar öğretim yaparak üç kez üst üste doğru tepki vermelerini sağlar. Öğretmen daha sonra 2. davranışın değerlendirmesini yapmak için telefon resmini eline alır ve öğrencilerden birine "Elimdeki resme bak. Bunun adı ne? Söyle" der. Öğrenci doğru tepki verirse tepkisini pekiştirir, eğer yanlış tepki verirse öğretmen hiçbir şey söylemeden tekrar sunu yapar. Öğretmen diğer öğrencilerle de aynı şekilde değerlendirme yapar.
Öğretmen 1. ve 2. davranışların değerlendirmesinde izlediği sırayı 3. ve 4. davranışların değerlendirilmesinde de izleyerek değerlendirmeyi tamamlar
 
Geri
Top