• Merhaba Ziyaretçi.
    "Hoşgeldin sonbahar "
    konulu resim yarışması başladı. İlgili konuya BURADAN ulaşabilirsiniz. Sizi de beğendiğiniz 2 resmi oylamanız için bekliyoruz...

KPSS KPSS - Ölçme Değerlendirme - Yüzlerce soru ve Cevap

1- “Öğretmen, tek soru ile öğrenci başarısını ölçmek istemektedir.”
Bu durumda aşağıdakilerden hangisi doğru olur?

A-) Ölçme işleminin geçerliği düşer
B-) Kullanılan yöntem kullanışlı bir yöntem değildir.
C-) Yöntem, objektif değildir
D-) Şans başarısı düşük olur
E-) Ölçme işleminin objektif puanlaması yoktur.

2- “Bir Kimya öğretmeni, hazırladığı başarı testinin geçerliğini aynı konuda hazırlanmış bir standart test yardımıyla kanıtlamak istiyor.”
Buna göre öğretmenin, özellikle hangisinde dikkat etmesi gerekir?

A-) Testlerdeki soru sayılarının eşit olmasına
B-) Testlerdeki soruların güçlük derecelerinin eşit olmasına
C-) Standart testin geçerliğini kanıtlamış olmasına
D-) Eşformun, standart puanlamasının olmasına
E-) Hepsi

3- Hangisi güvenirlik için söylenemez?
A-) Bir ölçme aracının sonuçlarıyla ilgilidir.
B-) Güvenirlik, ölçme aracının hata karıştırma olasılığının az olmasıyla yükselir
C-) Ölçme sonuçlarının tutarlığı ile ilgilidir.
D-) Ölçme aracının, gerçekleştirdiği sonuçların kararlılık göstermesidir.
E-) Güvenirliği yüksek olan her ölçme aracı, aynı zamanda geçerlidir.

4- Testteki herhangi bir sorunun öğrenciler arasında farklı yorumlanabilmesi ile testin hangi özelliği bozulmuş olur?
A-) Kapsam geçerliği
B-) Objektiflik
C-) Görünüş geçerliği
D-) Kararlılık
E-) Geçerlik

5- “Öğretmen, eşi ile tartıştığı bir günde sınav kağıtlarını okuyunca bazı sınav sonuçlarına hatalar karıştırmıştır.” Bu durumda karışan hata türü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sabit hata
B-) Sistemli hata
C-) Standart hata
D-) Yanlılık hatası
E-) Tesadüfi hata

6- Bireyin gerçek puanı ile gözlenen (ölçülen) puanı arasındaki fark, aşağıdakilerden hangisi ile tanımlanır?
A-) Hata
B-) Ölçüt
C-) Ölçek
D-) Birim
E-) Ölçme

7- Ölçmenin güvenirliği ile hatası arasında nasıl bir ilişki vardır?
A-) Negatif bir ilişki vardır.
B-) Pozitif bir ilişki vardır.
C-) İlişki yoktur
D-) İlişki olup olmadığı hata miktarına bağlıdır.
E-) Sıfır korelasyon

8- Öğretmen, sınavdan önce, öğrencilerin kopya çekme ihtimallerini azaltmaya yönelik olarak bazı çalışmalar yapmıştır. Öğretmenin bu çalışmaları, ………………….
A-) Standart sapmayı düşürür
B-) Kullanışlığı artar.
C-) Güvenirliği yükselir
D-) Güçlük derecesi artar.
E-) Örnekleyiciliği artar.

9- Aşağıdaki güvenirliği ölçme yöntemlerinden hangisi aynı zamanda ölçme aracının aynı zamanda iç tutarlığı hakkında bilgi verir?
A-) Yarılama yöntemi
B-) Paralel test yöntemi
C-) Test - tekrar test yöntemi
D-) Eşdeğer form yöntemi
E-) İki yarıya bölme yöntemi

10- Bir elektrik teknisyeni üzerinde çalışma yaptığı elektrik kablosunu yaz ve kış aylarından olmak üzere iki farklı zamanda ölçmüş ve farklı sonuçlar elde etmiştir.
Ölçme sonucunun kararlılık göstermemesinin sebebi sorgulandığında hata kaynağı olarak aşağıdakilerden hangisini bulabilir?

I) Ölçen
II) Ölçülen
III) Ölçme aracı​
A-) I - II
B-) Sadece II
C-) I - II - III
D-) II ve III
E-) Sadece III

11- Yukarıdaki soruda hatalı ölçüm üzerinde etkili olan faktör aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Ölçme zamanının farklılığı
B-) Ölçme aracının hassas olmayışı
C-) Ölçme aracının güvenilir olmayışı
D-) Ölçülen özelliğin belirgin olmaması
E-) Ölçen kişinin uzman olmaması

12- Standartlaştırılmış bir testte standartlaştırılmış olan nedir?
A-) Testin puanlama yöntemi
B-) Test puanlarını değerlendirme yöntemi
C-) Testin uygulama yöntemi
D-) Testin ölçtüğü nitelik
E-) Hepsi

13- Öğrencilerin maddeye verdikleri toplam doğru sayılarının toplam öğrenci sayısına bölünmesi ile elde edilen değer, hangisi hakkında bilgi verir?
A-) Ayırt edicilik derecesi
B-) Geçerlik
C-) Güçlük derecesi
D-) Güvenirlik
E-) İç tutarlılık

14- Bir testin ard arda iki uygulamasından elde edilen puanların kararlılık göstermediği görülmüştür. Bu test puanları için öncelikle aşağıdakilerden hangi doğrudur?
A-) Güvenirliği düşüktür.
B-) Geçerliği düşüktür.
C-) Kullanışlığı düşüktür.
D-) Zor bir sınavdır
E-) Ayırtedici değildir.

15- Ölçme aracının aynı şartlar altında birden fazla ölçme sonucunun benzer sonuçlar vermesi, ölçme aracının ………………. olduğunu, puanlamaya hata karıştırma ihtimalinin az olması ………..………. olduğunun gösterir. Bu durumda, boşlukları en uygun şekilde dolduracak seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Geçerli – objektif
B-) Güvenilir – geçerli
C-) Tutarlı – objektif
D-) Kullanılışlı – güvenilir
E-) Objektif – tutarlı

16- Aşağıdakilerden hangisi ölçmeye karışan hata kaynaklarından değildir?
A-) Ölçmeyi gerçekleştiren birey ya da araç
B-) Ölçülen birey ya da özellik
C-) Ölçmede kullanılan araç veya birim
D-) Ölçmenin ifade edildiği sembolik ifadeler
E-) Ölçme sonucunun anlam kazandığı kriter.

17- Ölçme araçlarında bulunması gereken temel bazı nitelikler vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
A-) Ayırtedici olması
B-) Objektif puanlamaya sahip olması
C-) Kullanışlı olması
D-) Kolay temin edilebilmesi
E-) Objektif, anlaşılır olması

18- Yapılan sınavda eğilim ölçülerinin “X Bu sınavla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) Sınav zordur
B-) Alınan puanların çoğu ortalamanın üstündedir
C-) Sınav puanları pozitif kayışlıdır
D-) Sınav kolaydır
E-) Sınav puanları simetriktir

19- Güvenirlik katsayısı 0.75 olan bir ölçme sonucunun standart sapması 3 bulunmuştur.
Bu sonuçların standart hatası yaklaşık olarak kaçtır?

A-) 1.50
B-) 0.51
C-) 1.25
D-) 0.75
E-) 3

20- Bir öğretmenin matematik dersine ait sınav kağıtlarını okuyup öğrencilerin her bir sorudan aldığı puanları toplayarak öğrencilere verdiği puanlara ne ad verilir?
A-) Ölçme
B-) Değerlendirme
C-) Ölçüt
D-) Ölçek
E-) Ölçüm


Cevap Anahtarı
1 A
2 E
3 E
4 B
5 E
6 A
7 A
8 C
9 E
10 B
11 A
12 E
13 C
14 A
15 C
16 E
17 C
18 B
19 A
20 E
 
1- Bir sınavdaki soruların konulan bilenle bilmeyen öğrencileri birbirinden ayırabilecek nitelikte olması sınavın hangi özelliği ile ilgilidir?
A-) Güvenirlik
B-) Objektiflik
C-) Tutarlık
D-) Kararlılık
E-) Kullanışlık

2- Her ikisinin de konuyu kapsadığı varsayılırsa çoktan seçmeli testlerde yazılı yoklama göre daha fazla soru sorulabilmesi, çoktan seçmeli testlerin daha çok hangi niteliğini etkiler?
A-) Geçerlik
B-) Güvenirlik
C-) Objektiflik
D-) Kullanışlılık
E-) Yordama gücü

3- Sınavın hazırlanması aşamasında öncelikle aşağıdakilerden hangisinin belirlenmesi gerekir?
A-) Soru sayısı
B-) Soru türü
C-) Kullanışlılığı
D-) Sınavın amacı
E-) Sınavın kapsamının nasıl sağlanacağı

4- Yabancı dil sınavında okuyucunun yanlış söylemesi nedeniyle öğrencilerin kelimeyi yanlış yazarak puan kaybetmeleri hangi tür hataya neden olur?
A-) Sabit
B-) Tesadüfi
C-) Dolaylı
D-) Yanlılık
E-) Sistematik

5-
I. Testin ayırtediciliğinin belirlenmesi
II. Testin kullanılacağı amacın belirlenmesi
III. Ölçülecek davranışların belirlenmesi
IV. Her öğrencinin alacağı puanın kestirilmesi
V. Kullanılacak soru tipinin kararlaştırılması​
Bir test geliştirilmeden önce yukarıda verilen işlemlerden hangisinin yapılmasına gerek duyulmaz?
A-) I
B-) II
C-) III
D-) IV
E-) V

6- Güvenirlik katsayısı yeterince yüksek olmayan bir testin güvenirliğini artırmak için aşağıdaki işlemler tasarlanmaktadır. Bunlardan hangisi güvenirlik katsayısını en çok artırabilir?
A-) Testteki maddeleri güçleştirmek.
B-) Test açıklamasına bir örnek koymak.
C-) Maddelerdeki seçenek sayısını arttırmak.
D-) Teste aynı güçlükte bir miktar daha madde eklemek.
E-) Testin cevaplama süresini uzatmak.

7- Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A-) Ölçme aracı her uygulandığında aynı sonucu veriyorsa geçerlidir.
B-) Bir teste soru sayısı arttıkça güvenirlik düşer.
C-) Objektif puanlanabilir sınavların güvenirliği, daha yüksektir.
D-) Kullandığımız ölçme aracının amacımıza hizmet derecesi güvenirlik ile ilgilidir.
E-) Bir ölçme aracında hata miktarı arttıkça güvenirlik artar.

8- Öğrencinin sınavda alacağı notu aşağıdakilerden hangisi etkilemez?
A-) Öğrencinin hazırlığı
B-) Testin güçlük derecesi
C-) Teste verilen sürenin yeterliği
D-) Testin soru sayısı
E-) Öğretmenin beklentileri.

9- “Yeteneği ölçmek üzere hazırlanmış bir testte bilgi sorularının bulunması testin hangi geçerliğini bozar?
A-) Kapsam Geçerliği
B-) Yapı geçerliği
C-) Yordama geçerliği
D-) Görünüş geçerliği
E-) Kullanılışlığı

10- Matematik testinde işlenmiş bir konu olan parabol konusundan soru sorulmamıştır. Bu durum testin hangi özelliğinin karşılanmamış olmasına neden olur?
A-) Kapsam geçerliği
B-) Yapı geçerliği
C-) Kullanışlılığı
D-) Görünüş geçerliği
E-) Yordama Geçerliği

11- Aşağıdakilerden hangisi bir testin geçerliğini arttırmada daha çok etkilidir?
A-) Sınav ortamının uygun olması
B-) Soruların konuları kapsaması
C-) Kullanışlı olması
D-) Soruların zor olması
E-) Soruların ortalama güçlükte olması

12- Bir testin ölçmek istediği amaca hizmet etmesi ne anlama gelmektedir?
A-) Kararlılık
B-) Kullanışlılık
C-) Güvenirlik
D-) Duyarlılık
E-) Geçerlik

13- Aşağıdakilerden hangisi ölçme aracında bulunması gereken niteliklerden değildir?
A-) Objektiflik
B-) Geçerlik
C-) Duyarlılık
D-) Sübjektiflik
E-) Paralellik

14- ”Sınavın belirtke tablosundaki davranışları temsil etmesi, ölçme aracının hangi özelliği ile ilgilidir?
A-) Tutarlılığı
B-) Objektifliği
C-) Görünüş geçerliği
D-) Güvenirliği
E-) Kapsam geçerliği

15- Bir testin objektif olması ile kastedilen, nedir?
A-) Testin sorularının başarılı öğrencilere hitap etmesidir.
B-) Test puanlarının geçerli olması demektir.
C-) Aynı teste, farklı cevaplayıcıların aynı puanı vermesi
D-) Test sorularının, açık ve anlaşılır olmasıdır.
E-) Test puanlarının yüksek olmasıdır.

16- Testte ölçülen özellikte değişme olmadığı sürece aynı testin değişik uygulamalarda birbirine yakın değerler vermesi testin hangi özelliğe sahip olduğunu gösterir?
A-) Kullanışlılık
B-) Objektiflik
C-) Güvenirlik
D-) Eşdeğerlik
E-) Geçerlik

17- Aşağıdakilerden hangisi testin güvenirliğini hesaplama yöntemlerinden biri değildir?
A-) İki yarıya bölme yöntemi
B-) Eşdeğer form yöntemi
C-) İç tutarlık yöntemi
D-) Test-tekrar test yöntemi
E-) Madde analizi yöntemi

18- Bakkal, kullandığı teraziyi 5 kg’lık ağırlıkları 500 gr eksik tartacak şekilde ayarlamıştır. Bu durumda terazinin gerçekleştirdiği ölçümlere karıştırdığı hata için hangisi söylenebilir?
A-) Standart hata
B-) Tesadüfi hata
C-) Rasgele hata
D-) Sistematik hata
E-) Sabit hata

19- Ölçme sonuçlarının kararlılık, tutarlılık göstermesi, korelatif ilişki göstermesi ölçmenin (ya da ölçme aracının) hangi özelliği ile ilgilidir?
A-) Objektiflik
B-) Geçerlik
C-) Güvenirlik
D-) Kullanışlık
E-) Ekonomiklik

20- Test puanları korelasyon katsayısı 0,99 olan bir test için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) Test puanlarına yüksek miktarda hata karışmıştır.
B-) Test puanları yüksek miktarda güvenilirdir.
C-) Test ayırt edici değildir
D-) Test maddeleri, orta güçlüğün üstündedir.
E-) Test puanları, % 0,01 güvenilirdir.


Cevap Anahtarı
1 A
2 B
3 D
4 E
5 A
6 D
7 C
8 E
9 D
10 A
11 B
12 E
13 D
14 E
15 D
16 C
17 E
18 D
19 C
20 B
 
Geri
Top