• Merhaba Ziyaretçi.
    "Hoşgeldin sonbahar "
    konulu resim yarışması başladı. İlgili konuya BURADAN ulaşabilirsiniz. Sizi de beğendiğiniz 2 resmi oylamanız için bekliyoruz...

Resimlerle Osmanlı Kültür ve Mirası

“Yıldız Sarayı Bahçesi”
Giritli HÜSEYİN, (detay) 65x81cm, A.D.R. ve H.M. Koleksiyonu,

Bir kısım Oryantalist Ressamlar yaptıkları resimlerde Fotoğraftan yararlanmışlardır. Fotoğraf 19. Yüzyılın Ortalarından itibaren bir kısım Türk Ressamı’nın da yararlandığı bir vasıta olmuştur. Giritli HÜSEYİN (1873-?) ve Tevfik BEŞİKTAŞ (1871-1914) çoğunlukla Saray Fotoğrafçıları’nın çektikleri fotoğraflardan yararlanarak resim yapan diğer foto yorumcu Sanatçılardandır.
 
“Galata Köprüsü”
Mustafa Nuri PAŞA, Tuval Üzerine Yağlıboya, 90x117cm, Türkiye İş Bankası Koleksiyonu,

Mustafa Nuri PAŞA, günün modern eğitim programlarının uygulandığı askeri okullardan mezun olan Asker Ressamlar dönemlerindeki Reformist bilinçlenmenin kültür ve sanat alanındaki hedeflerini temsil eden ressamlar arasında yer almaktadır.
 
“Dilşad Hatun”
Şehzade ABDÜLMECİD, Tuval Üzerine Yağlıboya, A.D.R. ve H.M Koleksiyonu,

Son Osmanlı Halifesi ABDÜLMECİD (1868-1944) de Asker Ressam Grubu’na dahildir. Bu gruptan Ahmet Ziya AKBULUT ve Halife ABDÜLMECİD’in resimleri konu açısından değilse de teknik ele alış biçimleri bakımından birbirlerine benzerler. Türk Resmi içindeki mistonları çok önemli olmuştur.Halife ABDÜLMECİD’in resimleri döneminin diğer ressamları gibi gerçekçiliğe dayanmış, ancak gerçekçiliğin kupkuru anlatım kısırlığına kapılmamıştır.
 
“Haremde Goethe”
Abdülmecid EFENDİ, Tuval Üzerine Yağlıboya, 132x173cm, A.D.R. ve H.M. Koleksiyonu,
Resmi anlamda asker olmamakla birlikte bu çerçevede ele alınan 32.Osmanlı Padişahı Abdülaziz’in oğlu Abdülmecid EFENDİ (1868-1944), günümüzde Oryantalist olarak değerlendirilmesine karşın, onun sanatındaki bu yöndeki bir eğilim son derece sınırlı ayıklanmış bir Oryantalizmdir. Sanatçı figüratif resme özel bir önem vermiştir. Sanayi-i Nefise Mektebi’nin ilk açıldığı yıllarda bir problem gibi ortaya konan insan figürünün betimlenmesini tek ya da çok figürlü kompozisyonlarla aşmıştır. Abdülmecid EFENDİ, “II. Abdülhamid’in Tahttan İndirilişi”, “II.Mahmud’un Şehzadeliği”, “Yavuz Selim” ve “Tarih Dersi/Nasihat” gibi resimleriyle günün koşullarına göre sosyo-politik tavrını ortaya koyan bir sanatçı olmuştur.
 
"Genç Kadın"
LEVNİ, 1710-1720 Yılları Arası, Kağıt Üzerine Suluboya Topkapı Sarayı Müzesi Kitaplığı H.2164

Dönemin Avrupalı, İranlı kadın ve erkeklerini tasvir eden LEVNİ bu resimlerinde III.Ahmed döneminin sosyal ortamını yansıtır. Özellikle kadın figürüne eğilen LEVNİ, çalgı çalarken, dans ederken ya da uzanmış dinlenirken tasvir ettiği kadın figürlerini çizgisel bir üslupla kırmızı, sarı, gök mavisi, açık mor, lacivert ve leylak renkleri ile resmetmiştir. LEVNİ, figürü en canlı anında yakalayarak, çevresini boşaltıp, dikkati asıl konu olan figürde toplamak gibi buluşlarla önemli yeniliklere de imza atmıştır. Çoğunlukla tek figürlü kadın ve erkek resimleri yapan sanatçının resimlerde değişik giysileri ve başlıkları olan farklı sınıflardan insanları tasvir etmesi bakımından, eserleri belge özelliği de taşır


 
Osmanlı Sanatından Bazı Örnekler

LD9aYIu.webp

(51)
Gümüş Kahvedanlık
Osmanlı, İstanbul işi. Sultan Abdülmecid (1839-1861) dönemi. Düz dipli, şişkin gövdeli, dar boyunlu
kulp ve kapaklı.Gövdesi dövme tekniği ile gırlant ve içinde muhtelif çiçeklerin yer aldığı sepet
motifleri işli.Kapak tutamağı çiçek formunda.

(52)
Gümüş Kahvedanlık

(53)
Tuğralı Gümüş Kahvedanlık
Sultan II. Abdülhamid (1876-1909) tuğralı.

(54)
Gümüş Kahvedanlık

(55)
Gümüş Kahvedanlık
 
(57-a)
Halife Abdülmecid
Altında Halife’ye ait eski Türkçe imza “Yaverim Nizamettin Bey’e Yadigar” ve “10 Aralık h. 1341 (1925)”
tarihi yer almakta. Siyah-beyaz fotoğraf “Sebah and Joallier” tarafından basılmış. 22x17cm.

(57-b)
Darüşehvar (Halife Abdülmecid’in kızı)
Altında Darüşehvar’a ait eski Türkçe imza, “Yaver Nizameddin Beyefendi’ye Yadigarımdır” ve h. 1341 (1925)
tarihi yer almakta.

(57-c)
Ömer Faruk (Halife Abdülmecid’in oğlu)
Altında Ömer Faruk’a ait eski Türkçe imza, “Nizameddin Bey’e Sevgi Hatırası” ve “1923” tarihi yer almakta.

(58)
Sultan V. Mehmed Reşad Fotoğrafı
Sol üst köşede Sultan’a ait eski Türkçe imza ve h. 1333 (1914) tarihi yer almakta. Siyah-beyaz fotoğrafın
üzerine suluboya rötuş yapılmış. Avusturya yapımı, gümüş çerçevenin üst kısmına Sultan’ın altın
tuğrası aplike edilmiş.
 
BcMDHXU.webp

Hilye-i Şerif
Seyyid İbrahim (?-?) ketebeli. h. 1223 (1808) tarihli.
Sülüs ve nesih hatla yazılı. Altın yaldız tezhipli. 46x27 cm.
 
(79)
Ali Rıza Beyazıt (1883-1964)
Peyzaj
İmzalı. Duralit üzerine yağlıboya. 29x49cm.

(80)
Anonim
İstanbul
Ayvazovski ekolü. Tuval üzerine yağlıboya. Rantuale edilmiş. 19-20. Yüzyıl. 45x54cm.
 
Dj0aU4M.webp

Hürrem Sultan Portresi
İtalyan ekolü. Anonim. Muhtemelen aynı sanatçı tarafından yapılmış. Portrede Sultan, saçları örgülü,
tülbent sarılı başı incilerin dolaştığı hayali bir başlıkla ve sol profilden resmedilmiş. 26x21.5cm
 
Geri
Top